Frederique Biesheuvel van Ondernemend Nederland (ONL): 'Het zijn vaak bedrijven met veel bedrijfsactiviteit in één concern, met veel medewerkers en dus veel vaste lasten. Daardoor zitten zij al snel aan dat plafond en moeten ze aanspraak maken op hun reserves. Die zijn niet voor eeuwig.'

Horeca-toeleveranciers
ONL heeft al aan de bel getrokken bij het kabinet. Tijdens de persconferentie van afgelopen vrijdag gaf demissionair premier Mark Rutte aan ondernemers te blijven steunen, en volgens Biesheuvel moet hij deze belofte wel waarmaken. 'De horeca-toeleveranciers zijn verantwoordelijk voor ongeveer 80 procent van alle horeca in Nederland. Als zij wegvallen, is er ook geen horeca meer.'
Volgens Biesheuvel hebben ondernemers de TVL-steun nog hard nodig. 'Evenementen kunnen nog steeds niet doorgaan, veel bedrijfskantines zijn nog dicht, er zijn veel minder toeristen, minder bedrijfsuitjes. Ondernemers hebben daar zeker nog last van.'
Luister terug | Kabinet hoopt 1 november alle maatregelen los te kunnen laten
Grootwinkelbedrijf
Volgens Udo Delfgau, directeur van INretail, is de 1,8 miljoen-regel vooral bedoeld voor het mkb. 'Een filiaalbedrijf met honderd winkels krijgt dan omgerekend wellicht een paar honderd euro per winkel voor TVL en voorraadvergoeding. Dat is niet in verhouding waar deze steun eigenlijk voor bedoeld is. Ketenbedrijven kom er daardoor slecht vanaf.'
Omdat Delfgau en anderen dit probleem zagen aankomen, is er in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken een steunmaatregel opgesteld die onder een ander artikel valt. Hierdoor zou de regeling wel geschikt zijn voor grootwinkelbedrijven. 'Deze steunmaatregel is twee voor twaalf gesneuveld in het kabinet, waar we enorm teleurgesteld over waren. Er zit ook ontzettend veel werk in en we dachten er zo goed als te zijn. Maar deze is toch op het laatste moment gesneuveld.'
Touringcars
Ook grote touringcar-bedrijven torsen veel vaste lasten, zegt Carlo Cahn directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer. 'Eén bus kost vijftig à zestigduizend euro en als je er tachtig hebt stilstaan, loopt dat aardig op.' De samenleving is voor een groot deel afhankelijk van de touringcars, zegt de directeur. 'Touringcars rijden kinderen naar schoolzwemmen en voetballers naar wedstrijden. We hebben een probleem als die bedrijven zo zoetjes aan omvallen straks.'