
De order is een flinke financiële opsteker. Er zijn geen bedragen genoemd, maar Henry Steenbergen, directeur Transport & Mobiliteit bij de Rabobank, gaat uit van 80.- tot 100.000 euro per truck. En dat dan maal 200 dus. Het gaat om trucks die zijn uitgerust om zware omstandigheden aan te kunnen in onherbergzame gebieden, maar volgens Steenbergen maakt dat niet veel uit voor de prijs.
Luister terug | DAF ziet einde chiptekort naderen
Hij voorziet wel problemen bij de levering door het wereldwijde chiptekort. Deze week werd bijvoorbeeld bekend dat Scania niet kan leveren. Als het wel lukt, kan de productie snel klaar zijn. DAF kan 200 tot 300 trucks per dag produceren. Maar het bedrijf heeft natuurlijk ook te maken met bestaande orders, dus de trucks zullen waarschijnlijk niet in één keer geleverd kunnen worden.
Grondstofkosten
Het gaat weer goed in de transportsector, zegt Steenbergen in BNR Zakendoen, mede doordat de onderliggende sectoren weer op gang zijn gekomen, zoals de horeca, maar ook de industrie, de landbouw en de bouw. Maar ja, het chiptekort dreigt daarbij roet in het eten te gooien. Verder worden de grondstofkosten, bijvoorbeeld die van staal, steeds duurder. Trucks en trailers zijn daardoor duurder geworden. 'Dus ja, dat is wel een probleem aan het worden.'
Luister ook | De Nationale Autoshow | Hoe DAF de vrachtauto opnieuw uitvindt