Economie7 okt '21 14:57

Binnen tien minuten je boodschappen thuis: flitsbezorgdiensten veroveren de markt

Auteur: BNR Webredactie

Bezorgstart-ups als Gorillas, Flink en Zapp beloven binnen tien minuten je boodschap thuis te bezorgen. Ook willen deze bedrijven in hoog tempo uitbreiden. Luc van Emmerik, directeur internationale marktontwikkeling bij Gorillas: 'De manier waarop mensen jarenlang boodschappen hebben gedaan, kan ook anders.'

Dat er nu zoveel bezorgstart-ups zijn in Nederland heeft volgens Van Emmerik zeker te maken met corona, al is dit niet de voornaamste reden. 'Er is een consumentenbehoefte die wij hebben aangetoond. Zonder corona waren er ook zoveel start-ups.'

Verdienmodel

De productmarges en de bezorgkosten zijn een van de verdienmodellen van Gorillas, maar het allerbelangrijkste is de data-kant van het bedrijf. 'Met die data weten we veel beter wanneer welke klant, wat bestelt. Die bestellingen geven inzicht voor de planning', zegt Van Emmerik.

Concurrentie heeft Gorillas genoeg. Flink, Zapp en Getir zijn bedrijven die precies hetzelfde concept hebben als Gorillas. Toch weet Van Emmerik hoe ze net iets anders zijn dan de rest. 'De service die je aanbiedt, dat moet je blijven garanderen. Aan de andere kant moet je het assortiment blijven doorontwikkelen.'

Geen vervanging voor supermarkt

Van Emmerik denkt niet dat de bezorgbedrijven de supermarkten gaan vervangen. 'De klant krijgt alleen de regie. Als hij of zij behoefte heeft aan het gebruiken van onze service, dan kan die dat doen.'

Werkomstandigheden

Er zijn werknemers van Gorillas die hebben geklaagd over lage lonen en slechte werkomstandigheden. 'Het is goed om daar naar te luisteren en actie te ondernemen. Gorillas hanteert de Picnic-cao, waar ook de lonen instaan. (...) We kijken niet alleen naar de lonen, maar ook de fietsen en de tassen die we blijven doorontwikkelen.'

De professionele organisatie doorzetten, dat is de grootste uitdaging voor Gorillas het komende half jaar, denkt de directeur. 'En Gorillas standaard in de markt integreren', zegt Van Emmerik.

Luister ook | CEO Picnic: Focus op Duitsland en Frankrijk


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen