Nederlanders zijn al jaren dol op sushi. Het aantal liefhebbers blijft groeien, en daardoor ook de vraag. Volgens Leonie van Spronsen, horeca-adviseur bij Van Spronsen & Partners Horeca-advies, komt dat onder andere omdat we al jaren aan het Japanse gerecht blootgesteld worden. 'Sushi is een gemaksproduct, niet ongezond en van de groeiende groep vegetariërs behoort het deel dat wel nog vis eet ook tot de doelgroep.'
Een lange tijd was sushi niet voor iedereen betaalbaar. Volgens Van Spronsen hoeft dat nu niet meer zo te zijn. 'Zowel de doelgroep als het aanbod is qua prijs ontzettend verbreed, je kan op veel plekken voor een goede prijs sushi halen.'
'Ons palet wordt groter'
De pizzarestaurants en snackbars lijken zich geen zorgen te hoeven maken voor de enorme groei van sushi-restaurants. 'We zijn zo gewend aan onze pizza en kroket, dat blijven we gewoon eten. Ons palet wordt juist alleen maar groter. We zien momenteel niet dat de pizzeria of snackbar worden vervangen door sushi-restaurants.'
Sushi was 25 jaar geleden al populair in wereldsteden zoals New York en Parijs. 'Wat we zien is een rimpeleffect. Langzaamaan worden steeds meer mensen bekend met het product en is het nu door heel Nederland verkrijgbaar.'
