Economie27 okt '21 11:46Aangepast op 27 okt '21 13:21

Consumentenbond: webwinkels blijven misleiden met niet-leverbare producten

Auteur: BNR Webredactie

Webwinkels blijven klanten lokken met populaire producten die eigenlijk helemaal niet meer leverbaar zijn. Dat heeft de Consumentenbond uitgezocht. Vooral bij verkopers van keukenapparatuur en witgoed gaat het vaak mis. Mensen die de producten bestellen ontvangen in veel gevallen een ander model dan ze hebben gekocht.

Ander model

Het is voor de derde keer dat de Consumentenbond het onderzoek uitvoert, na wederom veel klachten van consumenten. De bond bestelde bij zeven webwinkels 22 apparaten waarvan het vermoeden bestond dat deze niet leverbaar zouden zijn. Van de artikelen bleken er uiteindelijk slechts twee leverbaar. Vaak leverden de winkels een ander model, soms zelfs zonder bericht.

Volgens Gerard Spierenburg van de Consumentenbond is het een probleem dat al jaren speelt, al neemt het aantal gevallen volgens hem niet toe. 'Wel zien we dat er een aantal hardnekkige overtreders bij zit.' En die overtreders spelen vaak in op de beoordelingen van de Consumentenbond, legt Spierenburg uit.

Luister ook | Webwinkels betalen klanten vaak te laat of te weinig geld terug

'Wij testen allerlei producten, onder andere witgoed en keukenapparatuur. Dan komen bepaalde modellen als beste uit de test en dat zijn nou net de modellen die consumenten willen hebben. Deze bedrijven adverteren met die populaire modellen, lokken daar klanten mee, maar vaak gaat het dan om modellen die niet meer leverbaar zijn.'

Wanneer consumenten vervolgens op zoek gaan naar de gewenste modellen, blijkt dat deze door weinig webwinkels worden aangeboden. 'Bij de boosdoeners vind je die modellen dan wel. Dat denk je tenminste, want op het moment dat je bestelt, krijg je een factuur en op die factuur staat een ander model gemeld. Soms met waarschuwing, maar ook heel vaak zonder', zegt Spierenburg.

Keurmerk

De Consumentenbond heeft het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, waarbij een aantal van de overtreders is aangesloten, geïnformeerd. Volgens Spierenburg reageren zij echter laconiek. Directeur Marlene ten Ham van de webwinkelbrancheorganisatie wijst erop dat het niet per se een klachtwaardige situatie is als mensen bijvoorbeeld een nieuwer model krijgen dan ze eigenlijk hadden besteld. Spierenburg: 'Wij zeggen dus: dat hoeft helemaal niet zo te zijn.'

Luister ook | Consumentenbond: 'Grote websops onvoldoende beveiligd tegen bestelfraude'

Bovendien zijn webwinkels die niet melden dat ze een ander product leveren dan door de consument is besteld, daadwerkelijk in overtreding, zegt Spierenburg. 'Het is misleiding. Als je dit als consument van tevoren geweten had, dan had je een andere aankoopbeslissing genomen. En dat is waar de pijn zit. Je wordt in die koopfuik gelokt en je zit, of je het product annuleert of niet, wel bij die winkel. En zo eten ze de kaas van het brood bij andere ondernemers die zich wel netjes aan de regels houden.'

Boetes

Na de twee eerdere onderzoeken, in 2016 en 2018, beloofden de meeste winkels beterschap. 'Dat blijkt nu een loze belofte', zegt Spierenburg. 'Dan zit er bij ons maar één ding op en dat is de toezichthouder informeren. Dat is de Autoriteit Consument & Markt. Dat hebben we dan ook gedaan. Zij kunnen deze bedrijven aanpakken, aanspreken en misschien zelfs boetes opleggen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen