
'Bovendien hebben we de mensen niet', noemt Jan Meerman, directeur van INretail, een praktisch bezwaar. 'We hebben nu al een schrikbarend personeelstekort en dan bij iedere deur een medewerker plaatsen die de coronacheck moet doen, dat kan gewoon niet. We hebben winkels waar honderden bezoekers per dag komen. Nog los van de discussie die je met klanten hebt die gewoon tegen dit systeem zit. We zitten niet te wachten op discussie bij de deur. Maar bovenal hebben we gewoon de mensen niet.'
Luister ook | Horeca-ondernemers niet blij met coronapas
In de horeca lijkt het checken van de coronapas na aanvankelijke klachten inmiddels door veel bedrijven goed geïmplementeerd en geaccepteerd. Toch ziet Meerman een groot verschil tussen de twee sectoren. 'Al die honderden bezoekers per dag lopen in en uit. Dat is niet te vergelijken met de horeca. In de horeca moet je toch al ontvangen worden, dus daar staan de mensen wel, maar bij ons zijn de mensen er niet.'
Andere maatregelen
Volgens Meerman moet er veel meer worden ingezet op andere maatregelen. 'De anderhalve meter aanhouden of een maximaal aantal klanten per winkel. Daar willen we optimaal aan meewerken en dat bieden we ook aan het kabinet aan. Laten we nou de goede maatregelen invoeren en niet dit soort symboolpolitiek.'