Economie22 nov '21 20:15

Consumentenvertrouwen daalt fors

Auteur: BNR Webredactie

Het consumentenvertrouwen is fors gedaald in Nederland. Het vertrouwen ligt nu op min 19 en dat betekent dat het net zo laag is als in februari van dit jaar, toen we nog in een lockdown zaten. Volgens Sandra Phlippen, hoofdeconoom bij ABN Amro, zijn consumenten behoorlijk pessimistisch geworden.

Dat consumenten pessimistisch zijn geworden, vindt Phlippen in zekere zin begrijpelijk. ‘Opnieuw zitten we in een milde lockdown. Ook beseffen veel mensen dat het nu wel heel lang duurt en dat de lockdown waarschijnlijk langer dan drie weken zal gaan duren. Dat alles bij elkaar maakt de consument somber.’

Toch is de koopbereidheid minder negatief dan het economisch klimaat in het algemeen, volgens Phlippen. ‘Het is natuurlijk wel zo dat Nederlandse huishoudens nog steeds ongeplande besparingen op hun rekening hebben, en de koopbereidheid is dus ook veel minder gedaald dan dat mensen de economische omstandigheden in zijn algemeenheid beoordelen.’

Stijgende gasprijzen

Het gedaalde vertrouwen kan volgens Phlippen te maken met de stijgende gasprijzen. ‘De nieuwe coronaregels en een veel duurdere energierekening roepen zorgen op. Toch zijn mensen minder negatief over de komende twaalf maanden opzichte van de afgelopen twaalf maanden. Het is moeilijk om te zeggen wat precies de oorzaken zijn van het lage consumentenvertrouwen, maar één ding weten we wel: als het consumentenvertrouwen zo naar beneden duikelt als nu, gaat dat ook impact hebben op de consumptie, en zal het economische schade op kunnen leveren.’

Toch is er hoop. ‘Wij denken nog steeds dat dit naar betere tijden toe gaat. Wat betreft elektronica begint krapte echt al minder te worden. Daarnaast verwachten we dat de mismatch tussen vraag en aanbod in de loop van 2022 gaat normaliseren en ook verwachten we dat energieprijzen gaan normaliseren. Dus het komt goed.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen