Economie24 nov '21 10:11Aangepast op 5 okt '22 09:47

Forse toename in oplichting door valse webshops

Auteur: BNR Webredactie

Met Black Friday voor de deur lijken veel aanbiedingen te mooi om waar te zijn. En in veel gevallen zijn ze dat ook. In één weekend kreeg de politie al 600 klachten binnen van mensen die een bestelling plaatsten bij een webwinkel, maar niets kregen. Ter vergelijking: er zijn dit jaar inmiddels vijf keer zoveel aangiftes gedaan tegen webwinkels als in heel 2019.

(Kaitlyn Baker / Unsplash)

In veel gevallen ligt het er wel erg dik bovenop dat een deal niet kan kloppen, zegt ook Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. 'Daar moet ik dan ook streng in zijn. Ik denk dat de hebberigheid hierin ook wel een rol speelt, en dat de mensen die dit overkomt achteraf ook wel denken: ik had beter moeten weten.'

Aanwijzingen

Volgens de politie gaat het vaak om mensen die veel online bestellen. 'Ik kan me voorstellen dat de verklaring erin ligt dat koopjesjagers zich laten verleiden door lage prijzen, en dat mensen die minder op jacht zijn naar koopjes minder beïnvloedbaar zijn. Zij kijken net iets beter hoe zo'n website eruit ziet en of het allemaal klopt', zegt Spierenburg. Toch is dat soms nog best lastig, omdat de betreffende websites op het eerste oog vaak niet te onderscheiden zijn van betrouwbare webwinkels.

Luister ook | Consumentenbond: webwinkels blijven misleiden met niet-leverbare producten

Maar er zijn wel degelijk aanwijzingen om erachter te komen dat het om een malafide webshop gaat, zegt Spierenburg. 'Vooral in het geval van kleding is dat het geval. Merkkleding is erg gewild en veel mensen worden opgelicht bij het kopen van merkkleding. Wat je vaak ziet is dat het hele assortiment in de aanbieding is, met kortingen tot wel 70 procent. En dat alle maten gewoon nog beschikbaar zijn. Dat gebeurt eigenlijk nooit. Als er bij een reguliere winkel sprake is van uitverkoop, dan zijn de gangbare maten binnen de kortste keren uitverkocht. Dus dan moet er al een belletje gaan rinkelen.'

Lees ook| ChristenUnie wil belasting op webshop-pakketjes

Geen contact mogelijk

Ook webshops die zich niet specifiek op kleding richten kunnen op betrouwbaarheid gecheckt worden. 'Je ziet vaak dat er geen e-mailadres te vinden is, geen fysiek adres en geen telefoonnummer', zegt Spierenburg. 'Dus geen enkele manier om contact op te nemen. Behalve misschien een contactformulier, maar dat is natuurlijk een black box. Daar hoor je nooit meer wat van. Dus dat is een belangrijke indicator. Als je dan nog wat verder gaat kijken, bij de algemene voorwaarden, dan zie je dat daar rare zinsconstructies in zitten. Dat komt doordat die voorwaarden vaak door Google Translate zijn gehaald.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen