
De verkoop maakt volgens Hema deel uit van de strategische focus die de keten aan het aanbrengen is. Hema denkt dat het slimmer is om zich meer te richten op het verkopen van producten. De aansturing van de bakkerijen zou het beste aan een gespecialiseerd bedrijf overgelaten kunnen worden. Vanuit die gedachte kwam Hema uit bij Bacu, een familiebedrijf dat meer dan een eeuw bestaat en waar al zo'n 550 mensen werken om de supers van Jumbo van brood en gebak te voorzien.
Luister ook | Explosieve stijging overnames en fusies in Nederland
Volgens Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan Nyenrode Business Universiteit, wilde Hema al langer van de bakkerijen af. 'Al in 2019 en misschien zelfs nog eerder wilde Hema ze van de hand doen, om de enorme schuldenlast in die periode terug te brengen, en daarmee ook de rentebetalingen. Bakkerijen kan je bestempelen als 'iets minder kernactiviteit', en je kunt het ook goed uitbesteden. Dus daarom wilde Hema van de bakkerijen af.'
Overname
Hema werd zelf begin dit jaar overgenomen door de familie Van Eerd, tevens de familie achter Jumbo, en investeerder Parcom. Jumbo verstrekte ten tijde van die overname ook nog een krediet van 50 miljoen euro, waarbij de bakkerijen als onderpand dienden. Als onderdeel van de deal met Bacu wordt deze lening nu afgelost. 'Het blijft wel gissen of dat volledig wordt afgelost met deze verkoop, of dat er nog wat overblijft. Daar zijn ze heel gesloten over', aldus Koelemeijer. Hoeveel geld er in totaal met de verkoop is gemoeid, wordt niet naar buiten gebracht.
Luister ook | Saskia Egas Reparaz nieuwe topvrouw Hema
Hema kondigde onlangs nog aan dat het zijn samenwerking met Jumbo verder wil gaan uitbreiden door ook versproducten van Jumbo te verkopen, zoals verse broodjes. Bij de presentatie van de nieuwe strategie van Hema werd ook bekendgemaakt dat de keten honderden winkels een opknapbeurt gaat geven. De eerder dit jaar aangetreden topvrouw Saskia Egas Reparaz vaart duidelijk een andere koers dan haar voorganger Tjeerd Jegen. Hema heeft afstand genomen van de vele buitenlandse avonturen van de afgelopen jaren en richt zich nu meer op de eigen webshop en vestigingen in enkele Europese kernmarkten, waaronder Nederland, België en Luxemburg.