Economie8 dec '21 15:20

FrieslandCampina viert 150-jarig jubileum, maar heeft het niet makkelijk

Auteur: BNR Webredactie

FrieslandCampina viert dit jaar zijn 150-jarig bestaan, maar heeft het sinds de uitbraak van het coronavirus niet makkelijk. De winstgevende export naar China viel door geopolitieke redenen stil en veel boeren zijn boos vanwege verschillende herstructureringen.

Desondanks wordt het 150-jarig bestaan van FrieslandCampina wel gevierd, zegt CEO Hein Schumacher tegen BNR. ‘Er valt altijd wat te vieren, juist als je een jubileum hebt. Gedurende een periode van negen maanden organiseren we daarom een hele serie aan gepaste activiteiten.’

Sinds het afgelopen half jaar ziet Schumacher ook positieve ontwikkelingen binnen de industrie. ‘We zien de melkprijzen goed oplopen en we hebben verschillende businessmomenten gehad door onze strategie heel consequent uit te voeren. Zo richten we ons echt op merkproducten in zuivel en op hoogwaardige ingrediënten voor ouderenvoeding. Ook hebben we ons portfolio aangescherpt. Onze dierenvoedingsbusiness is verkocht en we hebben ons teruggetrokken uit Rusland, want sinds een aantal jaren kunnen we daar niet meer naar exporteren vanwege de Europese sancties die daar lopen. Ook hebben we een aantal herstructureringen doorgevoerd. Hierdoor zijn duizend banen verloren gegaan, maar dat is nu afgerond.’

Luister ook | Hein Schumacher over de gevolgen van de stikstofcrisis

Melkprijs in de lift

De melkprijs zit stevig in de lift. In hoeverre is dat een gevolg van inflatie? ‘We zien inderdaad dat sinds een aantal maanden de melkprijs op een behoorlijk niveau is terechtgekomen. Natuurlijk hebben de boeren ook hogere kosten, zoals hogere voerkosten en elektriciteitskosten. Maar ze hebben inderdaad ook hogere opbrengsten. Dat is voornamelijk omdat we een vraag en aanbod situatie zien in de wereld die op dit moment leidt tot hogere zakenprijzen. De Europese productie is wat teruggevallen, de Chinese vraag loopt enorm op, ook de productie in Australië en Nieuw-Zeeland is wat matig.’

Voor FrieslandCampina is China nog steeds heel belangrijk, ondanks dat het in de afgelopen anderhalf jaar haperingen heeft gekend. ‘Van Hong Kong hebben we heel veel last gehad. Dat was sinds 2009 al onze poort naar China voor kindervoeding. Tegelijkertijd hebben we ons bedrijf in China heel gestaag opgebouwd, en inmiddels richten we ons op vier activiteiten: kindervoeding, een ingrediëntenbedrijf die business to business levert, een professioneel bedrijf dat levert aan de horeca en een consumentenbedrijf.’

Wijziging in de ledenfinanciering

Daarnaast heeft FrieslandCampina recentelijk de ledenfinanciering gewijzigd. Schumacher: 'Onze boeren, de leden, hebben altijd aandelen op naam gehad, maar dat systeem was niet zo toekomstbestendig meer. Om ons bedrijf en het eigenaarschap van de boeren toekomstbestendig te houden, wilden we de aandelen niet meer op naam hebben, maar koppelen aan de melk. Dat wil zeggen dat als een boer bijvoorbeeld een miljoen kilogram melk per jaar levert, dat hij of zij dan een bepaalde investering moet doen in het bedrijf. Op basis van de hoeveelheid melk die hij levert, moet hij ook een bepaald vermogen aanhouden.' Niet alle boeren waren hier blij mee. ‘Nee, want dat betekent dat een aantal boeren dus moest investeren in het bedrijf. Maar uiteindelijk doen we ook voor de boeren.’ Het bedrijf heeft de leden ook een mogelijkheid gegeven om over tien jaar in te groeien. Of ze kunnen profiteren van een vertrekpremie, waarbij ze een bepaald bedrag meekrijgen als ze de coöperatie verlaten. ‘Dat is onder andere een reden dat 270 boeren hebben besloten om naar een andere coöperatie te gaan.’

Gerelateerde artikelen