‘In een hele korte tijd zien we dat flitskoeriers in toenemende mate worden gevraagd te komen werken. We moeten die groep veel sneller laten groeien, daardoor wordt er inderdaad gespeeld met de lonen’, legt CEO Ard Huininga van Youbahn uit.
Minimumloon
'Ook voor flitskoeriers geldt het minimumloon van 10,80 euro. Maar door de stijging van de lonen kunnen fietskoeriers, vaak studenten, tot wel 20 euro per uur verdienen. Dat is een hele mooie bijverdienste.’ Niet in alle sectoren stijgen de lonen. ‘We zien het vooral in de logistieke sector. Voor de rest is het redelijk stabiel op het moment. We verwachten dat de lonen voor flitskoeriers in januari weer iets zullen gaan dalen en richting de zomer weer iets zullen gaan stijgen.’
Luister ook | Ondernemerspanel over de marktstrategie van flitsbezorgers
Volgens Huininga is werken als flitsbezorger niet per se aantrekkelijker geworden in tijden van Corona. ‘Dit werk was al langere tijd aantrekkelijk. Generatie Z heeft een sterke behoefte om zelf te bepalen wanneer, hoeveel en voor wie zij werken. Daar past dit werk goed bij.’
Meer vrijheid
Han Kolff van HeadFirst Group pleit ook voor meer vrijheid op de arbeidsmarkt. 'Misschien dat andere wetgeving kan zorgen voor meer ruimte op de flexmarkt. ZZP'ers hebben het niet altijd makkelijk en aan de onderkant van de markt moeten we mensen goed beschermen zodat zij niet gedwongen voor een te lage prijs aan de slag gaan.'
HR-dienstverlener HeadFirst Group heeft samen met Intelligence Group berekend dat volgend jaar in veel gevallen het uurloon zal blijven stijgen door personeelstekorten. Flexibel personeel wordt komend jaar naar verwachting zo'n zeven procent duurder. 'Maar de grootste uurloonstijging verwachten we aan de praktische kant van de markt waar grote tekorten aan bijvoorbeeld loodgieters en timmerlieden zijn. Daar gaat het uurloon zelfs met twintig procent omhoog.'
Volgens Kolff is het heel interessant om te kijken welke beroepen welke kant op gaan. 'Maar de verdeling kan een stuk beter, mensen moeten beter begeleid worden van baan naar baan. Daar moeten we als Nederland op in blijven zetten.'