Lockdown kost horeca 200 miljoen per week
De hard lockdown kost de Nederlandse horeca gemiddeld 200 miljoen euro per week aan omzet. Dat heeft ABN AMRO berekend. 'Afgelopen jaar is 2 miljard euro minder omgezet' zegt sector-econoom Retail & Leisure Gerarda Westerhuis van ABN AMRO.
Als de lockdown tot in het nieuwe jaar voortduurt, dan is volgens Westerhuis 'de omzetuitval van de horeca nóg groter dan nu al met de kerstuitval. We keken naar het eerste kwartaal van dit jaar waarin we ook een lockdown hadden. Als we dat vergelijken met het eerste kwartaal van 2019, dan blijkt dat ongeveer de helft omzetuitval plaats heeft gevonden, dat is een omzetverlies van 200 miljoen per week.'
2 miljard minder
ABN AMRO becijferde dat afgelopen kwartaal 2 miljard minder is omgezet dan het gebruikelijke gemiddelde van 4 miljard. Volgens de econoom is niet alleen het omzetverlies problematisch, maar kampt de horeca ook met personeelstekorten en ligt het aantal vacatures veel hoger dan in 2019.
De sluiting tijdens de kerstweek zal er flink inhakken. Vorig jaar was in die week ook een harde lockdown en bedroeg het omzetverlies bij café's 72 procent en bij de restaurants 55 procent. Ondanks alle tegenslag ziet Westerhuis echter ook veel veerkracht bij horeca-ondernemers in de vorm van afhaalconstructies en bezorgdiensten.
Aan de consument zal het in elk geval niet liggen: 'De vraag is er wel. Zodra de beperkingen worden opgeheven, verwachten we dat de horeca snel kan opveren, dat zagen we ook afgelopen zomer en in het derde kwartaal. Toen was de horeca weer bijna terug op het niveau van 2019.
Ook de retail heeft het zwaar, al is dat wel branche-afhankelijk. In de fysieke kledingbranche werd 96 procent minder omgezet, in de elektronica was dat 93 procent. Dat werd online wel gecompenseerd: 'Voor elektronica zien we een plus van 96 procent, voor kleding 56 procent.'