Duitse rederij zet expediteurs buiten spel
De Duitse rederij Hamburg Süd, dochterbedrijf van het Deense Maersk, heeft aangekondigd dat zij in het nieuwe jaar geen ladingen meer accepteert van expediteurs. Vanaf 1 januari neemt zij alleen nog maar directe lading door verladers zelf aan. Volgens belangenorganisatie voor expediteurs Fenex zet dit de toch al gespannen wereldhandel alleen maar verder onder druk.
Voor Roderick de la Houssaye, voorzitter van Fenex, is het nog gissen wat voor Hamburg Süd precies de reden voor deze beslissing is geweest. 'Vanuit het hoofdkantoor wordt niet gecommuniceerd. Er is al jaren een concurrentie aan de gang tussen rederijen en expediteurs. Rederijen willen graag de werkzaamheden van de expediteurs overnemen. Dat is gezonde concurrentie. Maar om in de huidige situatie een hele beroepsgroep te vertellen dat ze niet meer welkom zijn, is wel erg stug.'
Wereldhandel
Door de beslissing van Hamburg Süd komt volgens De la Houssaye de wereldhandel verder onder druk te staan. 'Als je kijkt naar afgelopen jaar, waarin de tarieven keer acht zijn gegaan en de dienstverlening gedeeld door twee, dan doet de markt op dit moment niet echt zijn best. Door op deze manier de expediteur buiten spel te zetten krijg je nóg meer krapte, en de rederijen moeten zelf alle administratie gaan afhandelen. Dat zie ik ook niet zo gebeuren, want ze zijn nu al lastig te bereiken.'
Luister ook |
Om tot een oplossing te komen kijkt belangenorganisatie Fenex nu of er sprake is van misbruik van machtspositie door Hamburg Süd. 'Er zijn expediteurs bij die meer dan tien jaar een relatie met het bedrijf hebben. Om dat binnen drie weken op te zeggen, dat kan niet zo makkelijk', aldus De la Houssaye. 'Afhankelijk van of het kansrijk is, gaan we ook zeker naar de rechter om ons gelijk te halen.'