Desondanks kromp de handel in het land en waren er wel files bij de Britse tankstations. 'Brexit viel niet mee. In het begin, de eerste maanden, was er veel aandacht en waren er grote problemen rondom de grenscontroles. Aan de Europese zijde was het goed opgelost door verregaande automatisering waardoor exporteurs van tevoren hun documenten al klaar konden hebben. De Britse zijde was daar echter niet klaar voor. Het heeft gefaseerd alle grenscontroles ingevoerd', legt Anton Valk, voorzitter van de Brits-Nederlandse Kamer van Koophandel, uit.

Weer dreigende files
Aanstaande week is er daarom weer een belangrijke mijlpaal, meldt Valk. Dan moeten de controles op alle grensposten zijn ingevoerd. 'Dat betekent dat er weer een periode van operationele onzekerheid zal zijn. De vraag is in hoeverre de implementatie van de systemen klaar zijn. Dat kan leiden tot files aan de grens en vertraging in leveranties.'
Toch draaide Brexit voor de Britten om iets heel anders. Het ging in eerste instantie om het zelf in controle hebben van de migratie, de wetten en hun geld, zo zouden er ook grote handelsdeals gemaakt worden. 'Het is allemaal niet uitgekomen. Je kan ook niet verwachten dat het in het eerste jaar allemaal uitkomt, maar het eerste jaar is geen goede stap geweest. Politiek gezien is het heel instabiel, in Londen, maar ook in Noord-Ierland.'
Handel
Tot dusver hebben de Britten alleen nog een handelsdeal met Australië kunnen sluiten. Er lopen nog gesprekken met Nieuw-Zeeland en de vrijhandelszone CPTPP, dat rond de Grote Oceaan ligt. Daar tegenover staat dat de goederenhandel flink is afgenomen. Volgens het Centre for European Reform lag de goederenhandel in oktober 15.7 procent lager dan het niveau wat ze zouden bereiken als EU-lidstaat. Dat zou een verlies van 15 miljard euro hebben betekend. Ook zijn er flinke personeelstekorten ontstaan in de bouw, de landbouw, de zorg, de horeca en het transport.