
'Het is an sich goed nieuws, maar het aantal reizigers blijft procentueel achter bij het aantal vluchten', verduidelijkt hij. 'Vluchten blijven in stand, maar zitten minder vol. Het gaat nog steeds beroerd in de luchtvaart, maar het gaat nu dus iets minder beroerd dan het jaar ervoor', stelt hij. 'De weg naar boven is weer gevonden, maar het zal nog even duren voordat Schiphol weer op volle toeren draait.'
Luister ook | 'Hoe gaat Schiphol zich ontwikkelen?'
Zeker met betrekking tot intercontinentale vluchten is er nog veel verbetering mogelijk, vindt Melkert. 'Intercontinentale vluchten lopen nog niet zoals ze zouden moeten, want die kwamen dit jaar natuurlijk veel later op gang. Begin vorig jaar zaten we nog met de lockdown en zelfs een avondklok, dus werd er amper gevlogen. Pas na de voorjaarsvakantie kwam er wat meer lucht, en dan zijn het de binnenlandse of continentale vluchten die als eerste aantrekken.'
Toerisme-effect
Waar het volgens Melkert met name de Zuid-Europese vakantiegebieden zijn die in populariteit zijn gestegen, reizen mensen liever af naar verre bestemmingen. Maar precies dat blijkt vrij lastig. 'Vliegen zijn de mensen duidelijk niet verleerd, iedereen wil na deze periode op vakantie', vertelt hij lachend. 'Maar verre bestemmingen zoals China zijn een hele opgave. Je moet bij aankomst natuurlijk meteen in quarantaine, dus wordt het een onmogelijke zaak. Ook is er intercontinentaal gewoon niet te reizen zonder vergaande maatregelen. Hooguit intracontinentaal, dus binnen een continent. En dat zal ook nog op zich laten wachten, vrees ik.'
Luister ook | Quarantaineplicht voor Nederlanders uit de VS
Een soortgelijke situatie doet zich voor bij Noord-Europese bestemmingen. 'Gebieden als Scandinavië hebben ook te maken met minder vliegverkeer', aldus Melkert. 'Al kan dat ook te maken hebben met vliegschaamte. Ook voor de coronacrisis was er sprake van een daling van binnenlandse vluchten.'
Uitdaging
Hoewel Melkert geen personeelstekort op korte termijn voorziet, omdat de Europese luchtvaart pas op vijftig procent capaciteit draait, vindt hij wel dat men op de hoede moet zijn voor de Omikron-variant. 'Als mensen ziek thuis komen te zitten of verplicht in quarantaine moeten, gaat dat een operationele beperking opleveren. Niet alleen in de luchtvaart, hetzelfde geldt voor de zorg. Ik hoop dat het met die boostervaccinaties en het mildere ziekteverloop van Omikron snel voorbij is, maar we zullen er nog wel een tijdje mee zitten.'
Over de toekomst durft hij dan ook nog niets te zeggen, al verwacht hij wel dat er nog luchtvaartmaatschappijen zullen omvallen. 'Veel bedrijven hangen aan een infuus van leningen et cetera. Vorig jaar heeft de hele sector een verlies gedraaid van 18 miljard euro. Goed, dat is minder dan het jaar ervoor, waarbij er 22 miljard verlies werd gedraaid, maar nog steeds een enorm verlies. Dat zal de komende tijd nog flink doordreunen.'