Meerman, die al ruim 25 jaar in de retailsector werkzaam is, snapt niet dat het zover heeft kunnen komen. 'Dat die eerste lockdown anderhalf jaar geleden tot allerlei maatregelen leidde, oké', stelt hij. 'Maar we zitten nu in een fase dat ik alle ondernemers die ik spreek gewoon vol onbegrip zijn. Ze snappen het niet meer.'
Luister ook | 'OMT is adviesorgaan, geen permanente autoriteit'
Het feit dat Nederlandse consumenten in buurlanden als Duitsland en België hun aankopen doen, is een doorn in het oog van de Nederlandse ondernemers. 'Mijn klanten gaan naar Duitsland en België om te winkelen en ik moet dichtblijven, zo kijkt de Nederlandse detailhandel er tegenaan', vertelt Meerman. 'Dat leidt niet alleen tot frustratie en meer onbegrip, maar het leidt ook tot de neiging om burgerlijk ongehoorzaam te worden.'

Gewoon open
Volgens Meerman zijn er voldoende ondernemers die al gezegd hebben hun winkels tóch te openen, ondanks de maatregelen. 'Ik denk dat ik op dit moment dagelijks mails krijg van mensen die volgende week gewoon open gaan', aldus Meerman. 'Ik probeer ze dan altijd weer terug naar de realiteit te krijgen, dat dat niet gaat helpen. Als de burgemeester gaat ingrijpen, gaat er iets mis, maar ik begrijp de emotie, want je ziet jouw klanten jouw kleding of sportproducten kopen in België. Dat schrijnt.'
Luister ook | INRetail: open winkels met extra maatregelen
Meerman meent dat het winkelen geen effect zal hebben op het aantal coronabesmettingen. 'In België kan de Nederlandse consument gewoon gaan winkelen zonder dat de besmettingen omhooggaan', stelt hij. 'We zijn als Nederland gewoon achterlijke maatregelen aan het nemen.'
De avondlockdown duurt vooralsnog tot 14 januari, al heeft het Outbreak Management Team al voorzichtig uitgesproken niet te rekenen op versoepelingen.