Economie11 jan '22 13:19

Kleine luchthavens, weinig economische waarde

Auteur: BNR Webredactie

Regionale vliegvelden zijn helemaal niet belangrijk voor de economie. De discussie over de toekomst van luchthavens als Lelystad en Maastricht moet dan ook fundamenteel anders gevoerd worden, dat concluderen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. 'Die discussie moet weg van de economische groei', zegt onderzoeker en economisch geograaf Felix Pot.

Lelystad Airport
Lelystad Airport (Foto: ANP / Hollandse-Hoogte / Ramon van Flymen.)

'Theoretisch zijn internationale luchthavens van belang omdat ze ontmoetingen faciliteren. Maar kleine luchthavens hebben maar een dun en klein netwerk en ze zijn meestal evenmin aangesloten op een hub die veel connectiviteit biedt.' Volgens Pot floreren kleine luchthavens vooral door uitgaand vakantieverkeer, wat geen economische groei oplevert. Bovendien zijn er veel alternatieven in de buurt. Zo heeft Maastricht als alternatieven Düsseldorf en Groningen.

Luister terug | Overlast Schiphol nooit meer zo erg

Economische groei geen gevolg

In plaats van dat luchtvaart tot economische groei leidt, is bij de kleine luchthavens het omgekeerde het geval: meer economische groei leidt tot meer vliegverkeer. En dat betekent dat het politieke discours inzake luchthavens als Lelystad zich van andere argumenten moet bedienen dan de economische.

Luister terug | Schiphol: coronarekening moet betaald worden

Maatschappelijke baten

'De economische baten moeten meer naar de achtergrond, want het bewijs is daar heel dun voor. Voor grote vliegvelden geldt dat niet.' Volgens Pot is het weer wél zinnig om in plaats daarvan naar de maatschappelijke baten van kleine luchthavens te kijken zoals het 'in stand houden van bereikbaarheid of het faciliteren van een vliegschool zoals Groningen. Kleine luchthavens zijn niet per se nutteloos, maar de discussie moet anders. Weg van die economische groei.'

Luister terug | Hoe gaat Schiphol zich ontwikkelen?


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen