Omzetstijging voor Beter Bed
De omzet van beddenfabrikant Beter Bed steeg vorig jaar met 3,3 procent naar ruim 214 miljoen euro. Dus ondanks de onzekerheden door de coronapandemie en de hoge grondstofprijzen, hoeven klanten niet bang te zijn dat de prijzen stijgen. 'Allereerst zijn we natuurlijk blij met dat we op deze mooie omzet zijn uitgekomen, maar het is hard werken', zegt topman John Kruijssen.
Omzetstijging
Volgens Kruijssen laat de omzet een stijging zien ten opzichte van vorig jaar. 'En dat in een jaar waarin de winkels veertien weken zijn dicht geweest. Daar hebben wij best wel last van gehad.' Daarnaast zijn er nog andere onzekerheden in de markt. 'De grondstofprijzen zijn gewoon hoog. We hebben nog een tijdje te maken met de nasleep daarvan. Dat geldt ook voor vervoerskosten.' Maar de grootste zorg van Kruijssen is iets anders. 'Dat is de arbeidsmarkt. Daar is veel volatiliteit. De beschikbaarheid is niet voldoende qua aantal. En ook is soms de beschikbaarheid gelimiteerd qua content die je zoekt.'
Luister ook | De Top van Nederland: John Kruijssen (Beter Bed)
Samenwerking leveranciers
Beter Bed manoeuvreert zich daar volgens de topman doorheen, door zo intens mogelijk samen te werken met de leveranciers. 'Dat doen we al langer. We gebruiken de inefficiënties die daar nog zijn om de kosten naar onze klanten niet te hoeven verhogen.' De topman legt uit dat het bedrijf wel te maken heeft met kostenverhogingen. 'Maar wij weten ze weg te slikken door op andere terreinen slimmer te werken. Ook zijn onze relaties veel verder ontwikkeld dan een aantal jaar geleden, omdat we daarin geïnvesteerd hebben.'
Verder zegt de topman dat het bedrijf gecalculeerde risico's neemt. 'Wij hebben een veel hogere voorraad dan een aantal jaar geleden. Door een goede beschikbaarheid van goederen kan Beter Bed zich beter door de prijsverhogingen heen managen', aldus Kruijssen.