Economie4 feb '22 10:01Aangepast op 4 feb '22 10:30

Omzet Amazon flink gestegen, maar winst blijft achter

Auteur: Remy Kock

Amazon heeft een goed jaar achter de rug, máár moest ook veel hogere kosten maken. Het werd namelijk duurder om pakketjes af te leveren en door de krappe arbeidsmarkt kampt ook Amazon met personeelstekorten. De omzet steeg met 137 miljard dollar, maar de operationele winst daarvan is 'slechts' 3 miljard dollar, de helft van de winst die in 2020 werd behaald.

En dat ligt geheel in de lijn der verwachting aldus IG Nederland-marktanalist Robbert Manders. 'Ze waren eigenlijk beter dan ik het verwacht zelfs, en beter dan de markt had verwacht', stelt hij. 'Wat we gisteren zagen op de beurs was een koersstijging op de beurs. Dat kwam omdat het aandeel die dag lager stond, het zakte acht procent. En dat terwijl het dit jaar al tien procent al is gezakt, dus de aandeelhouders vreesden dat het slechter zou zijn. Veel slechter. Zij keken bijvoorbeeld naar Facebook, en dat ging ook niet goed.'

Meevaller

Ondanks de meevaller heeft Amazon besloten een prijsverhoging bij hun dienst Amazon Prime door te voeren. De grotere klanten moeten nu boeten voor het feit dat het qua bezorging niet lekker loopt bij de bezorgdienst, al duidt Manders dat anders. 'Het zijn niet zo zeer grotere klanten, maar vooral heel veel klanten', vervolgt hij. 'Ze hebben ruim 200 miljoen Prime-abonnees wereldwijd, waarvan er 150 miljoen in de Verenigde Staten. En dat zijn er écht heel veel. Netflix bijvoorbeeld heeft maar 75 miljoen abonnees in de VS.'

Luister ook | Netflix onderuit op beurs: aantal nieuwe abonnees valt tegen

Manders zegt ook wel te begrijpen waarom de kostenverhoging op Prime wordt doorgevoerd. '150 miljoen abonnees die op jaarbasis 22 dollar meer moeten betalen voor hun abonnement. Reken maar uit wat dat gaat opleveren: 3 miljard dollar netto per jaar dat erbij komt.'

Marktaandeel

Waar Netflix enkel een streamingservice is, geldt Amazon Prime meer als een soort VIP-dienst voor de Amazon-webwinkel. Met Prime Video zit daar ook een streamingservice bij inbegrepen, maar de meeste mensen kopen Prime omdat ze binnen 24 uur hun spullen willen hebben. Dat drukt op de rekening bij Amazon geeft Manders toe. 'Het stelt Amazon in staat om hun enorme marktaandeel te behouden en concurrenten uit de markt te duwen', stelt hij.

Luister ook | Bezos doet stapje terug bij Amazon

Met name een blik op het webwinkellandschap duidt de situatie prima volgens Manders. 'Als je kijkt naar de marktaandelen van webwinkels in de VS, dan staat Amazon met kop en schouders bovenaan. Daaronder heb je Walmart, maar zij zijn een supermarkt en hebben dus ook maar een aandeel van zes procent. Ebay komt daarna nog, en dat is een Marktplaats-equivalent. In feite is Amazon dus een monopolist, dus als Amazon de prijzen verhoogt, dan slikken de mensen het maar', concludeert hij.

Lees ook | Domino-effect binnen netwerk oorzaak storing Amazon

Gerelateerde artikelen