Economie4 feb '22 11:08

Vliegbewegingen nemen toe, oude niveau verwacht in 2024

Auteur: Remy Kock

We reizen weer meer met het vliegtuig. Het aantal passagiers is vorig jaar met bijna 25 procent gestegen ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. We zitten nog niet op het niveau van voor corona. In 2019 reisden 81 miljoen mensen van óf naar één van de vijf grote Nederlandse luchthavens.

In 2021 zitten we op 29 miljoen passagiers die vanaf alle Nederlandse luchthavens zijn vertrokken, aldus luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Dus dat is duidelijk minder dan de helft van wat het was', stelt hij. 'Qua passagiers dan. Qua vluchten zitten we weer op de helft, maar de passagiers blijven achter.'

Luister ook | Aantal reizigers Schiphol stijgt met twintig procent

Dat het wel beduidend meer is dan de aantallen van 2020, is volgens Melkert geen verrassing. 'In 2020 heeft de boel gewoon een aantal maanden bijna helemaal stilgelegen', vervolgt hij. 'Toen de crisis uitbrak, zagen we al die geparkeerde vliegtuigen op Schiphol staan. Dat is heel langzaam weer begonnen toen, en vorig jaar ging het best wel aardig. Flinke procentuele stijgingen, 25 procent is gigantisch. Maar aan het einde van het jaar werden we wel weer gepakt door de Omikron-variant.'

(Internationale) voorspellingen

Er zijn al voorzichtige prognoses voor wanneer de luchtvaart weer op het oude niveau komt, al zijn die voor Nederland nog wat onzeker. 'De internationale voorspellingen zeggen nu dat alles in 2024, dus over een jaar of twee, weer relatief op orde moet zijn', aldus Melkert. 'Maar hoe zich dat in Nederland gaat ontwikkelen is nog maar de vraag. Wat gaat er onder andere gebeuren met Schiphol, wat mag er wel en niet met Schiphol, de natuurvergunning is nogal een punt van discussie, wel of niet Lelystad openen, noem maar op.'

Luister ook | Hoe gaat Schiphol zich ontwikkelen?

Ook zal het afhankelijk zijn van de maatregelen in en rondom Nederland. 'Je zal bijvoorbeeld eerst zien dat vluchten binnen Europa als eerste zullen oppakken', vervolgt Melkert. 'Vakantievluchten en zo, maar de intercontinentale vluchten zullen nog even op zich laten wachten. Dat is afhankeijk van wat wanneer opengaat.'

Minder verre bestemmingen

Volgens ANVR-baas Frank Oostdam neemt het aantal mensen dat naar verre oorden op vakantie gaat af, een ontwikkeling die ook Melkert niet ontgaan is. 'Dat zou best een ontwikkeling kunnen zijn dat mensen zeggen 'dat het wel mooi geweest is', ook vanuit duurzaamheidsoogpunt. Dat we zoiets eigenlijk niet meer kunnen doen', zegt hij. 'Maar aan de andere kant, mensen gaan toch graag naar plekken toe waar het allemaal wél open is. Maar verre bestemmingen als China? Als je kijkt naar de Olympische Spelen en hoe moeilijk het is om daar binnen te komen? Of Australië of Nieuw-Zeeland, dat zit allemaal potdicht nog.'

Bezettingsgraad

De coronacrisis heeft ook een tol geëist op de bezettingsgraad van luchtvaartmaatschappijen. Die is gedaald tot 63 procent, wat winst maken ontzettend lastig maakt. 'De marges waren al erg dun, maar die zijn nu nóg dunner geworden', zegt Melkert. 'Dus je ziet dat over de breedte van de gehele luchtvaartsector dat bedrijven als KLM en Transavia, maar ook low-cost carriers als EasyJet en Ryanair, dat er echt miljoenenverliezen worden geleden. En dan hebben we het over honderden miljoenen, en dat is ook niet oneindig vol te houden.'

Lees ook | Schiphol wil dit jaar besluit over openen Lelystad Airport

Melkert spreekt daarom ook de vrees uit dat er nog luchtvaartmaatschappijen zullen omvallen voordat de sector in 2024 weer op het oude niveau is. 'Dat zie je sowieso al in de luchtvaart, omdat het zo'n marginale business was', concludeert hij. 'Vaak zie je maatschappijen in het winterseizoen omvallen. Maar goed, als je minder inkomsten hebt, moet je ook minder kosten maken.'

Gerelateerde artikelen