BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Economie

'Vooruitzichten voor KLM niet gunstig'

  • BNR Webredactie
maandag 14 februari 2022, 13:11

Het herstel van de luchtvaartsector verloopt trager dan verwacht door de terughoudendheid met betrekking tot het opheffen van reisbeperkingen. Toch blijkt uit recente ramingen dat het wereldwijde passagiersvolume in 2024 weer terug is op het niveau van voor de pandemie. Maar op lange termijn zijn de vooruitzichten voor KLM niet zo gunstig, zegt hoofdredacteur Jasper Lukkezen van economisch tijdschrift ESB.

De afname van het vliegen lijkt deels structureel te zijn, althans wat betreft het zakelijke vliegen. 'Videoconferencing is zo aangeslagen dat zakelijke reizigers met veel zakelijke contacten op die manier willen communiceren', zegt Lukkezen. Het gaat dan om een percentage tussen de 20 en de 25, getallen die bevestigd worden door onderzoek van McKinsey en de luchtvaartsector zelf.

Pixabay / jarektw

Luister ook | Vliegbewegingen nemen toe, oude niveau verwacht in 2024

Zorgen

Volgens Lukkezen zal de marktwerking die wegvallende percentages deels zelf oplossen. Een voorbeeld daarvan is stoelen in Business Class wegzetten voor een lagere prijs. Het wegzakken van de zakelijke vluchten is vooral voor KLM en Schiphol 'een ding', zegt Lukkezen. KLM vervoert van oudsher veel zakelijke reizigers. Maar ook op andere fronten mag KLM zich zorgen gaan maken, zij het op de wat langere termijn, en dat heeft vooral te maken met de concurrentie van andere grote luchthavens en carriers. 'KLM verdient heel veel geld door reizigers uit Europa naar Schiphol te vliegen en van daaruit naar andere bestemmingen. Maar KLM heeft een hele kleine thuismarkt, het is maar de vraag of dat houdbaar is.'

Luister ook | Mogelijk minder vluchten op Schiphol door stikstofregels

Ook speelt de duurzaamheidskwestie volgens Lukkezen op de lange termijn een rol. 'Zoals de CO2-uitstoot en de stikstofuitstoot van de luchtvaart.' Daarnaast noemt hij ook de klachten over geluidsoverlast. 'Er gaat steeds meer maatschappelijke druk ontstaan om minder te vliegen.'

Vrachtvluchten

Het aantal vluchten vanaf Schiphol is tijdens de coronacrisis volgens Lukkezen niet zo ingezakt als bij andere Europese luchthavens. En dat is volgens hem te verklaren door de capaciteitsgrens waar Schiphol aan vastzit. 'Als er passagiersvliegtuigen uitvallen, dan dringen de vrachtvluchten om te mogen vliegen.' Hij verwacht niet dat Schiphol structureel passagiersvluchten gaat inruilen voor vrachtvluchten. 'Het is niet handig om een luchthaven in een drukbevolkt gebied op die manier te gebruiken', zegt Lukkezen.

.

KLMSchipholVliegtuig
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Air France-KLM gaat nog een stukje Franser worden

FNV: hoger loon, ook 'gratis koffie en parkeren' voor Schiphol-personeel

Tientallen grote ondernemingen conformeren zich aan belastingcode

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 87

Postma in Amerika | pikante verspreking van Bush

De terugblik op 2 jaar Coronapandemie van Diederik Gommers. Deel 1

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden