Opmerkelijk is dat de afdeling Materials de grootste omzetgroei maakte, terwijl DSM net die afdeling in de verkoop zette. De Vreeze staat wel achter de keuze om Materials te willen verkopen: 'Het past niet bij de strategie om in voeding en gezondheid te gaan. En we moeten wel even erbij zeggen dat materiaal het jaar daarvoor een heel slecht jaar had. Deze cijfers zijn dus ook een stijl herstel.'

Luister terug | Na jaren speculatie, splitst DSM zich op
Ook kocht DSM 4 andere bedrijven op, en verkocht zelf 2 takken. Dat gebeurde niet puur om maar te acquireren, zegt De Vreeze. 'We acquireren omdat we een marktleider willen zijn in gezondheid en voeding.' Ook voor 2022 blijft dat de strategie: 'Op dit moment hebben we een aantal bedrijven op het radarscherm. Daar gaan we gewoon kijken of er bedrijven zijn die passen bij ons qua cultuur en in de voeding- en gezondheidsstrategie die we willen hebben.'
Luister ook | Nederlanse economie licht gegroeid
Met een blik op het komende jaar zegt De Vreeze vooral te willen gaan investeren in de afdeling Food and Beverage. 'Dat zal zijn door innovatie, door investeren in Research and Development, maar we zijn ook echt heel actief aan het kijken of daar ook acquisities bij zouden kunnen.' Hij hoopt op een wat rustiger 2022, maar rustig vaarwater zal het zeker nog niet zijn.