Economie16 feb '22 10:20Aangepast op 16 feb '22 10:35

Heineken gaat bierprijzen verhogen vanwege inflatie

Auteur: BNR Webredactie

Bierbrouwer Heineken gaat de bierprijs verhogen vanwege de hoge inflatie. Dat maakt het bedrijf bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Er werd 3,3 miljard euro winst gemaakt in 2021, maar door de aanhoudende hoge vervoer-, grondstof- en energiekosten, heeft de brouwer besloten de kosten deels door te berekenen aan de klant.

Omzetwaarschuwing

De afgelopen periode merkte Heineken nog weinig van de gevolgen van de hoge grondstofprijzen dankzij langer lopende contracten, maar nu graan duur blijft, voelt ook de brouwer de prijsstijging. De kosten per hectoliter bier zullen rond de 15 procent hoger uitkomen, waarschuwt de onderneming.

Luister terug | Geen coronasteun voor honderden ondernemers

Heineken vreest dat mensen door de prijsverhoging minder bier zullen gaan drinken, zegt Corné van Zeijl van Actiam. 'We hebben het nu over de prijselasticiteit van bier. Over het algemeen is die erg laag, maar met name in het verre Oosten is dat anders'. En juist dat is volgens Van Zeijl een belangrijke markt voor Heineken. Hoewel afgelopen jaar nog een mega omzet van 26,6 miljard euro werd behaald, denkt het bedrijf dat de omzet volgend jaar lager kan gaan uitvallen.

Problemen in Azië

Uit de jaarcijfers blijkt dat juist in de groeimarkt Zuid-Oost Azië de omzet al terugliep. 'Met name in Vietnam, dat is een uiterst winstgevende markt waar Heineken heel groot is, maar daar hebben ze een stevige lockdown gehad gedurende de zomer,' zegt Van Zeijl. 'Dat heeft er echt wel voor gezorgd dat daar de volumes en marges onder druk stonden. Hetzelfde geldt voor Cambodja. Ze zagen al wel wat herstel in het vierde kwartaal.'

Luister terug | Bierbrouwers verzetten zich tegen accijnswijziging

Gerelateerde artikelen