
In een toelichting op de cijfers benadrukte financieel directeur Steven Zaat van Air France-KLM dat het vierde kwartaal van het jaar het beste van het jaar was, ondanks de impact van de omikronvariant van het coronavirus. Air France-KLM profiteerde vooral van de heropening van de grenzen door de Verenigde Staten - de Transatlantische vluchten zijn voor de luchtvaartcombinatie belangrijk voor de winstgevendheid.
De omzet van Air France-KLM kwam over heel 2021 uit op 14,3 miljard euro, wat bijna 30 procent meer is dan in 2020. In het vierde kwartaal kwamen de opbrengsten uit op 4,8 miljard euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de laatste maanden van 2020, maar staat in de schaduw van de 6,6 miljard die in Q4 van 2019 werd gedraaid. Volgens Zaat wil het concern de uitstaande schulden bij de Nederlandse en Franse staat zo snel mogelijk afbetalen.
Luister terug | Steunmaatregelen hebben luchtvaartinnovatie belemmerd
Aandeel onderuit
Het aandeel Air France-KLM verloor donderdag fors op de AEX. Air France-KLM was de grootste daler in de MidKap met een min van 5,8 procent. De afstraffing op de beurs verbaast analist bij InsingerGillissen Jos Versteeg. 'Wij kijken naar de operationele winst, de cash winst en die was véél beter dan verwacht. Dat was in het vierde kwartaal 827 miljoen en verwacht was 272 miljoen.'
Volgens Versteeg zijn beleggers vooral ontevreden omdat er bij Air France-KLM geen oplossing is gevonden voor de balansproblemen. 'Ze hebben een gigantische schuld van 8 miljard, voor een cyclisch bedrijf als KLM zou dat 1,5 miljard moeten zijn. Dus ze hebben 6,5 miljard euro teveel schuld op hun balans staan.'
Om het eigen vermogen te versterken denkt het bedrijf bijvoorbeeld aan de uitgifte van aandelen of obligaties. Daarmee zou tot 4 miljard euro opgehaald kunnen worden. Maar ook die maatregel stemt de analisten negatief, zegt Versteeg. 'Analisten denken, om die balans weer te herstellen met zo'n schuld moet er een gigantische emissie komen en dus verwater je enorm.'
Luister terug | Vliegbewegingen nemen toe, oude niveau verwacht in 2024
2022
Het concern verwacht in het eerste kwartaal van '22 verwacht de capaciteit terug te brengen naar 73 tot 78 procent van voor de crisis. Ook denkt het concern qua bedrijfsresultaat break-even te kunnen draaien. AF-KLM kijkt voor het herstel gespannen uit naar de eventuele heropening van Japan en China. De combinatie verwacht in 2022 2,5 miljard te zullen investeren, geld dat grotendeels bedoeld is voor vernieuwing van de vloot. Daartoe plaatste de onderneming eerder een grote order bij Airbus.
Luister terug | Is het vertrek van Elbers Franse wraak?
Overgangsjaar
Scheidend KLM-topman Pieter Elbers noemt 2022 een overgangsjaar zijn waarbij het herstel uit de crisis zal doorzetten. Volgens Elbers doet KLM er alles aan om duurzamer te opereren, bijvoorbeeld door verplicht biobrandstof bij te mengen en door de vloot te vernieuwen: de Boeing 737's voor de kortere en middellange vluchten worden op termijn vervangen voor nieuwe zuinigere vliegtuigen van Airbus. De eerste toestellen worden eind 2023 geleverd.
Onder het personeel bestaat de vrees dat met de overstap op Airbus het onderhoud van de toestellen naar Parijs verschuift. Maar Elbers zegt dat er nog geen keuze is gemaakt voor de motoren waarmee de Airbussen worden uitgerust.
Luister terug | KLM benaderde topvrouw PostNL als opvolger Pieter Elbers
Opsplitsen of verder integreren
De cijfers roepen ook opnieuw de vraag op of KLM niet beter af zou zijn zonder Air France, maar volgens Versteeg is het bedrijf daarvoor veel te klein. 'Ze moeten juist veel dieper geïntegreerd worden in Air France. De Nederlandse politiek wil dat niet en KLM ook niet, en dus blijft er een hele mislukte overname over.'
Om een efficiëntieslag te maken, denkt Versteeg ook dat het veel beter zou zijn om het hoofdkantoor in Amsterdam te sluiten. 'Air France-KLM weet eigenlijk al twintig jaar de kosten van zijn kapitaal niet terug te verdienen. Dat betekent dat ze structureel kapitaal vernietigen, daar moet een einde aan komen.'