Economie21 mrt '22 17:15Aangepast op 22 mrt '22 09:58

'Consumenten moeten prijsstijgingen voedingsindustrie accepteren'

Auteur: BNR Webredactie

Dat we dieper in de buidel moeten tasten bij de supermarkt, is inmiddels duidelijk. Maar erover klagen, dat kunnen we net zo goed laten. Want consumenten zullen prijsstijgingen in de voedingsindustrie moeten accepteren. Dat zegt sectorspecialist Food Ceel Elemans van ING.

Lees ook | DNB: oorlog kan Nederlandse economie schaden

Vervelend

De prijzen voor oliehoudende zaden en granen zijn op de internationale markten fors gestegen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. 'Het is zeer zorgwekkend. Of het ook vrij definitief is, hangt af van hoe lang de crisis in Oekraïne duurt', zegt Elemans. 'Het is in ieder geval een hard gelag voor de consument, want een hoge rekening gepresenteerd krijgen, dat is natuurlijk vervelend.' Volgens hem geldt dat vooral voor de lage inkomens. 'Want zij geven een groot gedeelte van hun inkomen uit aan energie en basislevensbehoeften.' Elemans somt een aantal producten op die duurder worden: 'De aan olie- en graangerelateerde producten, zoals brood en koekjes. En ook friet en bier.'

Lees ook | CPB: oorlog in Oekraïne kan ook in Nederland tot recessie leiden

Doorbelasten

Het is een werkbare oplossing om de prijsstijging door te belasten aan de supermarkten en consument. 'De Vomar is een mooi voorbeeld van een supermarkt die dat anders aanpakt, door te garanderen dat in 2022 de prijs van brood niet wordt verhoogd. Daarmee bereik je dat de prijzen voor basisproducten voor iedereen betaalbaar blijven.' Dat wil volgens Elemans niet zeggen dat de Vomar alle kosten voor de eigen rekening neemt. Hij ziet wel iets het uitsmeren van de prijsstijging over het hele assortiment. 'Dat is wel een goede oplossing denk ik.'

Lees ook | Amerikaanse centrale bank verhoogt rente tegen inflatie

Energieprijzen

Niet alleen de grondstofprijzen, ook de energielasten zijn sinds vorig jaar sterk gestegen in de voedingsindustrie. Veel bakkerijen hebben contracten met supermarkten lopen waar ze niet onderuit kunnen. Zelfs wanneer supermarkten meer gaan betalen zal dat niet genoeg zijn om de totale kosten te dekken. De prijs van bakkerijproducten moet daarom fors omhoog om te zorgen dat marges bij bakkerijen niet verdampen en de winstgevendheid weer kan herstellen.

Gerelateerde artikelen