Economie13 apr '22 07:23Aangepast op 13 apr '22 09:51

Ondanks giga-inflatie smijten consumenten met geld

Auteur: BNR Webredactie

Door de oorlog in Oekraïne rijst de inflatie verder de pan uit en staat het consumentenvertrouwen op een dieptepunt. Toch blijven we met geld smijten, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Afgelopen maand gaven consumenten - die bij ABN AMRO bankieren - ruim 20 procent meer uit dan voor corona.

'Consumenten veranderen hun gedrag niet van de ene op de andere dag. Daar gaat tijd overheen', zo verklaart de bank de ontwikkeling. De inflatie was in maart bijna 10 procent op jaarbasis. Volgens ABN AMRO bleven de bestedingen die maand ook hoog doordat mensen opgelucht zijn dat zij na versoepelingen van coronabeperkingen weer meer dingen kunnen ondernemen. Verder kan spaargeld worden uitgegeven dat tijdens de pandemie is opgepot en heeft een deel van de huishoudens nog niet direct last van de hogere energiekosten, omdat zij nog een lopend contract tegen een lagere prijs hebben.

Inhaalvraag

Gerarda Westerhuis, sector-econoom Retail en Leisure bij ABN Amro, noemt het 'inhaalvraag': 'Mensen zijn blij dat ze na corona weer uit kunnen gaan, naar het restaurant en naar het café.' Volgens Westerhuis speelt ook mee dat de gestegen energieprijzen over het algemeen nog niet gevoeld worden door consumenten, vanwege de vaste contracten die huishoudens nog hebben bij energieleveranciers. 'Wat ook meespeelt is dat de compensatie die de overheid biedt, een stukje zekerheid geeft. Er is ook veel geld opgespaard tijdens corona, die zetten mensen nu in.' Door de krappe arbeidsmarkt en vertrouwen in 'baanzekerheid' geven mensen ook makkelijker hun geld uit, zo verklaart de econoom. De bank ziet dat het geld vooral uitgegeven wordt aan 'elektronica, meubels, tuincentra en horeca'.

Gerelateerde artikelen