Economie14 apr '22 11:34

Nederlanders kopen massaal slimme en duurzame apparaten

Auteur: BNR Webredactie

Nederlandse consumenten hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in slimme en duurzame huishoudelijke apparaten. Dat blijkt uit het jaarverslag van brancheorganisatie APPLiA, belangenbehartiger van leveranciers en producenten van elektrische huishoudelijke apparaten.

‘Nederlanders hebben tijdens de coronapandemie in zijn algemeenheid meer geïnvesteerd in huishoudelijke apparaten zoals koelkasten, vaatwassers en stofzuigers. Maar ook in duurdere, slimmere, intelligentere en ook milieubewustere apparaten,’ zegt de voorzitter van APPLiA Nederland Stefan Verhoeven.

Koelkasten en vriezers

In 2020, het eerste jaar van de pandemie, gingen Nederlanders minder vaak naar de supermarkt, maar kocht men per keer meer boodschappen in om het besmettingsgevaar te beperken. ‘Als gevolg daarvan werden er meer koelkasten en vriezers gekocht’, legt Verhoeven uit. ‘Het afgelopen jaar zien we een daling in de vraag naar die twee apparaten. Maar over de twee pandemiejaren samen is de omzet en afzet flink gestegen.’

Het valt APPLia vooral op dat Nederlandse consumenten steeds duurdere apparaten kopen. ‘Intelligente apparaten horen daarbij. We zijn als Nederland daar een voorloper in. Een kwart van de apparaten in Nederland zijn connectable, verbonden met een app’, vertelt Verhoeven.

Lees ook | Gadget geile Nederlanders maken zich weinig zorgen om privacy

Hack

De keerzijde van al die slimme apparaten die verbonden zijn met het internet, is het risico om gehackt te worden. ‘Dat is een belangrijke zorg waar we zeer veel aandacht voor hebben’, benadrukt Verhoeven. ‘Gelukkig speelt de wetgever daar een hele actieve rol in, zodat de apps en apparaten die connected zijn, veilig zijn en ook blijven.’

Energiezuinige apparaten

Inmiddels is er sprake van een dalend consumentenvertrouwen en een hoge inflatie. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op de verkoop van slimme apparaten. ‘Niet alleen de apparaten zijn duurder geworden, maar ook elektriciteit', aldus Verhoeven. 'In het eerste kwartaal van 2022 zien we al een afvlakking van de groei. Voor de rest van het jaar verwachten we dat er een afkoeling gaat plaatsvinden en dat consumenten met name zullen kijken naar apparaten die energiezuinig zijn.’

Gerelateerde artikelen