Economie25 apr '22 13:05

Vertrouwen Duitse ondernemers leeft op

Auteur: ANP

Het vertrouwen van Duitse ondernemers is in april onverwachts gestegen. De stijging volgt op de harde klap van het ondernemersvertrouwen in Duitsland in maart, die werd veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne en de stijgende energieprijzen. De vertrouwensindex van onderzoeksinstituut Ifo staat nu op een stand van 91,8. In maart kelderde het vertrouwen nog naar 90,8. Dat was het laagste niveau sinds januari 2021. Economen hadden voor april gerekend op een verdere daling.

Lees ook | Bondskanselier Scholz scoort slechter dan ooit, bijna helft Duitsers ontevreden

Stabiel sentiment

'Het sentiment in de Duitse economie lijkt te zijn gestabiliseerd op een laag niveau', zei Ifo-president Clemens Fuest in een verklaring. 'Na de eerste schok van de Russische aanval heeft de Duitse economie haar veerkracht getoond.' De verbetering van het vertrouwen is verrassend aangezien Duitse bedrijven kampen met toeleveringsproblemen en snel stijgende kosten als gevolg van de oorlog. Ook zadelt het conflict Duitse consumenten op met hogere prijzen voor voedsel en energie.

Ook waarschuwde de Bundesbank vorige week nog dat de Duitse economie het risico loopt dit jaar met bijna 2 procent te krimpen als er een embargo op Russische kolen, olie en gas komt. Dat zou een daling zijn van 5 procentpunten ten opzichte van de groeiprognose die de Duitse centrale bank in maart afgaf.

Lees ook | Duitse industrie waarschuwt voor problemen door Chinese lockdowns

Chinese lockdowns

De laatste virusuitbraak in China en de harde maatregelen van Beijing om de coronabesmettingen in te dammen vormen ook een gevaar voor Duitse fabrikanten. De Duitse brancheorganisatie BDI waarschuwde afgelopen weekeinde al dat fabrikanten zich schrap zetten voor mogelijk grote problemen door haperingen in de toeleveringsketen door de lockdowns in China.

Volgens econoom Carsten Brzeski van ING voelt de nieuwe golf van optimisme in het Duitse bedrijfsleven als 'voorbarig'. 'Ondanks het optimisme dat de Ifo-index in april lijkt te weerspiegelen, blijven we zeer voorzichtig. Toeleveringsketens zijn nog steeds verstoord door de lockdown in Sjanghai en de oorlog in Oekraïne', zei Brzeski in een toelichting op de cijfers.

Lees ook | Duitsland moet zichzelf opnieuw uitvinden door oorlog in Oekraïne

De ING-econoom waarschuwt dan ook voor dit vroege optimisme, aangezien de oorlog in Oekraïne veel meer structurele sporen op de Duitse economie zal achterlaten dan de coronapandemie. Steunmaatregelen van de Duitse regering zullen volgens Brzeski de negatieve gevolgen van de oorlog dempen, maar zullen stagflatie, ofwel een situatie van hoge inflatie en economische stagnatie, niet kunnen voorkomen.

MAN start productie vrachtwagens weer op

De Duitse vrachtwagenproducent MAN, onderdeel van Volkswagen, start de productie van trucks deze week weer op. In de afgelopen zes weken werden er geen vrachtwagens gebouwd omdat er door de oorlog in Oekraïne niet genoeg kabelbomen beschikbaar waren. Kabelbomen zijn op maat gemaakte strengen met duizenden elektrische kabels waaraan onder meer de motor en allerhande sensoren verbonden worden.

De fabriek in München is maandag weer opgestart. Sinds midden maart lag deze fabriek samen met de vestiging in het Poolse Krakau stil. Ook de onderdelenfabrieken in Nürnberg en Salzgitter worden langzaam weer opgestart. De hervatting van de productie is mogelijk omdat de bedrijven in Oekraïne die kabelbomen leveren aan MAN, zelf ook weer de productie hebben opgestart.

De vrachtwagenfabrikant waarschuwt wel voor te veel optimisme, aangezien de productie in Oekraïne nog op een laag pitje staat en de situatie snel kan veranderen door de ontwikkelingen aan het oorlogsfront in het land. MAN is daarnaast ook bezig kabelbomen uit andere landen te halen. De truckbouwer verwacht dat het nog weken kan duren voor de fabrieken weer op volle toeren draaien. 'We schatten dat we meer dan 20 procent van onze jaarproductie kunnen verliezen. Die achterstand is niet meer goed te maken', aldus MAN-topman Alexander Vlaskamp.

MAN is samen met Scania onderdeel van Traton, een dochteronderneming van Volkswagen en een van de grootste fabrikanten van bedrijfsvoertuigen ter wereld. MAN produceert gemiddeld 80.000 tot 85.000 vrachtwagens per jaar.

Gerelateerde artikelen