Economie28 apr '22 15:33

'Consumenten worden harder geraakt door prijsstijgingen dan producenten'

Auteur: BNR Webredactie

Uit cijfers die het CBS vandaag presenteert blijkt dat de stemming van ondernemers in de Nederlandse industrie is verbeterd. De indicator voor het vertrouwen steeg deze maand naar 10,8. Dat is een verbetering ten opzichte van de 8,7 van april. 'Toch zal kan dit optimisme niet lang standhouden mocht de oorlog blijven voortduren,' stelt macro-econoom Han de Jong.

In bijna alle sectoren van de industrie nam het vertrouwen in april toe. Ondernemers over de hele linie zijn in het bijzonder positief over de verwachte bedrijvigheid. De bedrijven in de elektrotechnische- en machine-industrie waren het meest optimistisch over de toekomst.

Positief in onzekere tijden

Volgens macro-econoom Han de Jong zijn de cijfers van het CBS zowel verrassend als voorspelbaar. 'Omdat de oorlog voortduurt zou de logische voorspelling zijn dat dit niet ten goede komt aan het vertrouwen bij producenten. Anderzijds, als je naar de cijfers rond het Duitse producentenvertrouwen kijkt, die afgelopen week zijn gepubliceerd, dan zie je dat we met hen op één lijn liggen. Daar was in maart ook een dip in het vertrouwen bij producenten en terwijl er nu een herstel is waargenomen.'

Lees ook | Prijzen door het dak: inflatie naar 11,9 procent

Kennelijk gedijen producenten goed ondanks de economisch onzekere tijden. Zo blijkt uit het rapport van het CBS dat ondernemers positief gestemd zijn over de verwachte bedrijvigheid, de orderportefeuille en de gereedheid van producten. 'Wat wel zorgelijke conclusie is van het CBS, is dat een derde van de ondernemers belemmerd worden door een tekort aan productiemiddelen en materiaal. De huidige tekorten in de supply chain zijn een blijvertje helaas.'

(Unsplash / Clayton Cardinalli)

Gedaald consumentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen daarentegen is deze maand tot een nieuw dieptepunt gedaald. De Jong vindt het abnormaal dat het consumenten- en het producentenvertrouwen zo ver uit elkaar liggen. 'Dit heb ik nog nooit gezien. Waarschijnlijk blijven producenten zo optimistisch omdat zij per saldo minder hard worden geraakt dan consumenten door de hoge inflatie en energieprijzen. Bedrijven kunnen de prijsstijgingen makkelijker doorrekenen dan consumenten.'

Lees ook | Prijsstijgingen belangrijke grondstoffen dreigt door oorlog

Het verschil in optimisme tussen producenten en consumenten zal echter niet lang blijven aanhouden, mocht de inflatie aanhouden, volgens de econoom. 'Uiteindelijk gaat de consument minder besteden, waardoor bedrijven minder gaan verkopen. Dit zullen we vervolgens terugzien in het toekomstige producentenvertrouwen. '

Toch houdt De Jong een slag om de arm met deze constatering. 'De Nederlandse industrie produceert voornamelijk voor het buitenland. Denk dan aan de elektrotechnische sector en de machinebouw. Momenteel gaat het wereldwijd best goed met bedrijfsinvesteringen. Daar profiteren Nederlandse ondernemers natuurlijk ook van. Het grote vertrouwen in de industrie zal daarom voorlopig aanhouden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen