ABN Amro: hoge prijs schrikt consument niet af, uitgaven door het dak
Consumenten trekken zich niks aan van de extreme prijsstijgingen en gaan door met geld uitgeven. Vooral aan horeca, elektronica, meubels en voedsel. Vorige maand lagen onze uitgaven opnieuw 21 procent hoger dan voor corona, blijkt uit onderzoek van ABN Amro op verzoek van BNR.
Het duurt even voor we ons gedrag aanpassen, zegt Gerarda Westerhuis, sectoreconoom retail en leisure bij ABN Amro. Veel mensen vieren dat corona voorbij is. Daarnaast voelt nog niet iedereen de hoge energieprijzen in de portemonnee. Ook de arbeidskrapte en onze uitpuilende spaarpotten zijn redenen waarom we voorlopig geld blijven uitgeven.
Kentering
In maart gaven consumenten ook al meer geld uit dan voor corona. Maar Westerhuis verwacht de komende maanden een kentering: 'Lage inkomens voelen de inflatie het hardst omdat een groot deel van hun inkomen op gaat aan zowel energie als voeding.' Volgens het Nibud vrezen inmiddels ook de middeninkomens dat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen. 'In de loop van het jaar gaan steeds meer mensen de inflatie voelen en daarom minder besteden', zegt Westerhuis.
Wanneer precies is lastig te voorspellen, vertelt BNR-econoom Han de Jong. Dat hangt bijvoorbeeld af van hoelang mensen hun energietarieven hebben vastgelegd. In april daalde het consumentenvertrouwen wel al naar het laagste niveau ooit. 'Momenteel is de relatie tussen de consumentenbestedingen en vertrouwensindicatoren helemaal verstoord.'
Minder uitgaven betekent bovendien slecht nieuws voor ondernemers die door corona met schulden kampen. Die zien na een kort herstel hun inkomsten dalen. Maar het heeft ook een voordeel, denkt De Jong. 'Een deel van de inflatie komt doordat er meer vraag dan aanbod is. Minder vraag brengt het geheel in evenwicht waardoor de inflatie misschien ook daalt.'