Economie16 mei '22 06:02Aangepast op 16 mei '22 07:08

Talpa ontsnapt aan miljoenenstrop door terugkeer Johan Derksen

Auteur: Eric van den Berg

Als Vandaag Inside permanent van de buis was gegaan had dit Talpa minstens twee ton per week gekost. Dat zeggen media-inkopers tegen BNR.

Het programma keert maandagavond terug op de buis na meer dan twee weken afwezigheid. Presentator Johan Derksen legde eerder tijdelijk zijn werk neer omdat hij zich onvoldoende gesteund voelde door de directie van Talpa nadat hij in een live uitzending vertelde een vrouw te hebben gepenetreerd met een kaars.

Rene van der Gijp, Wilfred Genee en Johan Derksen in de studio van televisieprogramma Vandaag Inside.
Rene van der Gijp, Wilfred Genee en Johan Derksen in de studio van televisieprogramma Vandaag Inside. (ANP / Jeroen Jumulet)

Het geraamde verlies is gebaseerd op een vergelijking de kijkcijfers van Vandaag Inside (zo’n 900.000 kijkers per aflevering) en Chateau Meiland (rond de 300.000), dat afgelopen week het tijdslot van het controversiële programma vulde. TV-reclame wordt meestal afgerekend naar bereik. Hoe meer kijkers een programma heeft, hoe hoger de rekening die Talpa kan sturen. Uitgaande van gangbare prijzen voor een brede doelgroep, vertegenwoordigt het reclameblok in Vandaag Inside zo’n €60.000 aan waarde, schat Edwin Werkman van Zuiver Media. Chateau Meiland levert slechts een derde daarvan op.

Lees ook | Wilfred Genee over stoppen Vandaag Inside: Jammer en zonde

Twee ton per week is ondergrens

Volgens Werkman vertegenwoordigt het getal een ondergrens. Sponsordeals, waarvan Vandaag Inside er een aantal heeft, zijn niet bij het cijfer inbegrepen, noch reclameblokken voor en na het programma. Ook andere programma’s op SBS6 zouden lijden onder het vertrek van Vandaag Inside, een van de best bekeken programma’s van de zender. 'Minder kijkers betekent ook dat er minder mensen blijven hangen bij het volgende programma', zegt Werkman.

Financiële problemen bij Talpa

Een dergelijke klap zou voor Talpa op een slecht moment komen. Het bedrijf moest onlangs nog zo’n zes procent van al zijn personeel ontslaan omdat de TV-reclamemarkt in de coronacrisis volledig instortte.

Talpa maakte de afgelopen jaren geen cijfers bekend, maar de laatst gerapporteerde winst van het bedrijf (2018) bedroeg € 61 miljoen. De gederfde reclameinkomsten vormen volgens de berekening van Zuiver Media bijna een vijfde van dit bedrag.

Reclamebrochure pocht met vrouwelijke kijkers

In een recent reclamebrochure schept Talpa nog op over het succes van Vandaag Inside. Het marktaandeel van SBS6 op het late uur is met meer dan 50% gestegen sinds het programma op de zender is. Adverteerders worden erop attent gemaakt dat er meer vrouwen naar het programma kijken sinds de verhuizing van Veronica. In het meest recente promotiemateriaal van Talpa schitteren de presentatoren van Vandaag Inside echter door afwezigheid.

‘Nieuwe sponsoren staan al in de rij’

Het weglopen van sponsoren bij het programma is volgens Werkman een overkomelijk probleem. 'Stella is weliswaar gestopt, maar we hebben via-via vernomen dat Talpa alweer benaderd is door verschillende merken die hun plaats willen innemen.'

Lees ook | MORES: VI had mogen blijven, gesprek weer niet over slachtoffers

Gerelateerde artikelen