Jan-Pieter Lips, Head of Unified Commerce van Adyen, verklaart de optimistische verwachting doordat de lockdowns voorbij zijn. 'Het hangt sterk af van de sectoren, maar je ziet een terugkeer van de oude omzetten, van voor corona. Wat we zien is dat retailers die op alle verschillende kanalen hebben ingezet, verwachten sterker te gaan groeien. Online verkoop is sterk gestegen en zit nu op een niveau dat veel hoger is dan voor de pandemie.'

Daarnaast ziet Lips dat vernieuwingen ook meer groei oplevert voor winkeliers. 'Tegelijk komen de inkomsten uit de winkels terug en zijn er nieuwe kanalen ontstaan. Veel retailers communiceren nu via chats of via Zoom. Retailers die al die kanalen optimaliseren en goed met elkaar laten samenwerken, zijn zeer optimistisch over de toekomst.'
Klanten hebben nieuwe verwachtingen
Klanten hebben ook andere behoeften gekregen, waar winkeliers op inspelen. 'Je merkt dat in de pandemie gedwongen werden om allerlei nieuwe ervaringen te creëren voor klanten. Daar zijn klanten gewend aan geraakt en merken dat het veel makkelijker is. Als ze naar de winkel gaan en weten welke producten ze willen kopen, dan kunnen ze dat vooraf online al reserveren, zodat ze niet voor niks voor niks gaan. Al die dingen zijn verwachtingen geworden voor consumenten. Het is dan ook belangrijk dat retailers daarop inspelen', aldus Lips.
Lees ook | ABN Amro: Hoge prijs schrikt consument nog niet af