Economie25 mei '22 07:11

'Flitsbezorgers zitten maar deels op overlastgevoelige locaties'

Auteur: BNR Webredactie

Voor veel gemeenten zijn flitsbezorgers een doorn in het oog. Ze zouden voor overlast zorgen in wijken, een sta-in-de-weg zijn in het verkeer en verloederen de omgeving, zijn de vaak gehoorde klachten. Reden dan ook om flitsbezorgers uit de wijken te verbannen, zoals Amsterdam doet. Maar volgens vastgoedadviseur Colliers zit het overgrote deel gevestigd in winkelgebieden of op bedrijfsterreinen waar ze weinig overlast zouden veroorzaken.

Chris Lanting, directeur Retail van Colliers, merkt op dat flitsbezorgers er wel met een nut zijn. 'Er is overduidelijk een behoefte aan, dat is inmiddels wel duidelijk.'

(ANP / Peter Hilz)

Daarnaast zijn de opslagplaatsen van flitsbezorgers ook belangrijk om de leegstand te verhelpen. 'Dark stores huren 1 op de 4 leegstaande winkels. En daarnaast is het ook een inkomstenbron voor particuliere investeerders.

Lees ook | Flitsbezorgers in Nederland: gemakkelijk of irritant?

'Nieuw fenomeen roept weerstand op'

Lanting wil de negatieve kanten niet ontkennen. 'We begrijpen de weerstand. Het is een nieuw fenomeen en het komt snel op de markt. Er zit veel kapitaal achter. Dat roept gewoon weerstand op. Dat weten we ook uit andere platforms, zoals Airbnb en Uber. Tegelijkertijd zien we ook dat studenten en jonge professionals graag gebruik maken van dit soort diensten, om snel en gemakkelijk hun spullen te krijgen.'

Colliers dook in de flitsbezorgers vanwege de vele ophef. Belangrijkste conclusie: 'Flitsbezorgers zitten maar deels op overlastgevoelige locaties. Maar in 13 van de 123 gevallen. Dat is wel een eye opener', aldus Lanting.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen