Economie25 mei '22 13:52

Superjachten aan de ketting: 'Het gaat om een grote sector in Nederland'

Auteur: Lisa van der Velde

Er is veel te doen om de superjachten van Russische oligarchen. Door de sancties liggen er al meerdere aan de ketting en vele jachten in aanbouw mogen simpelweg niet meer aan hun nieuwe beoogde Russische eigenaar worden verkocht. 'Het gaat om een grote sector in Nederland, die behoort tot de top drie van de wereld', zegt voorzitter van branchevereniging Netherlands Maritime Technology Roel de Graaf.

'Het is onderdeel van de grote maritieme maakindustrie in ons land. Daar werken 30 duizend mensen en er gaat 7 miljard euro in om', zegt De Graaf. Volgens hem komt 1 miljard euro van dat bedrag uit de bouw van superjachten.

Lees ook | Nederland blokkeert levering megaschip aan Russische miljardair

Volgens De Graaf doen de bouwers van de jachten heel zorgvuldig onderzoek naar voor wie ze het jacht bouwen. 'Ze bekijken verschillende lagen om zeker te weten met wie zij te maken hebben.'

Bouw

De schepen die momenteel aan de ketting liggen, zijn in alle staten van ontwikkeling. 'De bouw van zo'n jacht neemt minimaal drie jaar in beslag, het zijn gigantische dingen.' De Graaf legt dan ook uit dat een jacht uiteindelijk wel afgebouwd moet worden, ook als het niet aan de beoogde eigenaar verkocht kan worden. 'Die schepen kun je niet zomaar laten liggen, want er ligt al een order klaar voor een volgend schip en daarvoor moet ruimte gemaakt worden.'

Hij verwacht dat de schepen uiteindelijk wel worden doorverkocht aan iemand anders. 'De vraag naar superjachten neemt toe, net als het aantal superrijke mensen in de wereld.' Maar het doorverkopen van een jacht dat onder scherp toezicht staat, gaat niet zomaar. 'Want er zijn contractuele verplichtingen met de beoogde eigenaar.'

Imagoschade

Bij Feadship, de grootste bouwer van superjachten in ons land, zijn ze helemaal klaar met alle commotie, schrijft de Telegraaf. Zij zeggen dat geen van hun klanten überhaupt op de sanctielijst staat en klagen over imagoschade voor de sector. 'Daar ben ik het 100 procent mee eens. Als scheepsbouwer ben ik trots op wat wij in Nederland presteren', zegt De Graaf. 'De Italianen maken de meeste jachten, de Duitsers de grootste jachten en wij de beste jachten', stelt hij.

Gerelateerde artikelen