Economie31 mei '22 16:06Aangepast op 31 mei '22 18:50

CEO Haven Rotterdam: We gaan die pijn voelen

Auteurs: Mark van Harreveld en ANP

De haven van Rotterdam denkt niet dat het Europese verbod op de import van Russische tankerolie grote invloed zal hebben op de overslag. Europa zal immers haar olie elders uit de wereld halen die dan ook naar de zeehaven zullen komen. Bovendien is er een ruime overgangsperiode tot eind dit jaar. 'We gaan die pijn voelen omdat er overslag verdwijnt', zegt directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam.

Gaat Rotterdam de pijn voelen? 'Ja en nee', zegt directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. 'Wij onderkennen dat er veel Russische olie via Rotterdam is vervoerd in het verleden, maar de grote bedrijven in Rotterdam hebben al eerder het gebruik van Russische olie afgezworen, die zijn al een tijdje bezig nieuwe olie op de wereldmarkt te vinden.'

Communicerende vaten

Castelein wijst er wel op dat andere landen de Russische olie tegen hoge kortingen kopen. En dat dat ook logisch is, want 'er is niet zoveel extra capaciteit op de wereldmarkt. Die Russische olie gaat ergens anders heen en zo wordt er weer olie op de wereldmarkt vrijgespeeld voor Europa. Je kunt niet ineens Rusland wegdenken uit die markt, dan kom je te kort. Je kunt de geldkraan naar Poetin niet dichtdraaien, we gaan de geldkraan vanuit Europa naar Poetin dichtdraaien.'

Gaat Rotterdam die pijn voelen? 'We gaan het wel voelen omdat een deel van de overslag gaat verdwijnen, maar de pijn die we voelen is niet in verhouding zoals die in Oekraïne wordt gevoeld'.

Een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht 'vooral dat handelsstromen gaan verschuiven. Het grote voordeel van olie ten opzichte van aardgas is dat olie met tankers de hele wereld over kan worden vervoerd, terwijl gas per pijpleiding naar ons komt.'

Compromis

De EU-lidstaten bereikten maandagnacht een compromis over een boycot van Russische olie die per tanker wordt vervoerd. Eind dit jaar mogen EU-landen geen Russische olie meer importeren die over zee wordt aangeleverd. Landen die nog wel Russische olie per pijpleiding blijven importeren - met name Hongarije, Tsjechië en Slowakije - mogen dit niet goedkoop exporteren. Dat zou immers oneerlijke concurrentie zijn met belangrijke oliehavens in bijvoorbeeld Nederland en België. Het Havenbedrijf Rotterdam zegt zich geen zorgen te maken over de naleving van die afspraken.

Lees ook | Experts: effect olieboycot Rusland kan meevallen voor Nederland

Voor de Russische invasie in Oekraïne kwam zo’n 30 procent van alle ruwe aardolie die via Rotterdam werd geïmporteerd uit Rusland. Daarnaast was 20 procent van alle andere olieproducten die via Rotterdam werd overgeslagen Russisch. Grote raffinaderijen in Rotterdam, zoals die van Shell en BP, zijn volgens de haven van Rotterdam al overgestapt op olie uit andere landen dan Rusland.

Ook de haven van Amsterdam verwacht dat de impact van de boycot 'te overzien' is. Het havengebied bij de hoofdstad is een belangrijk knooppunt voor het vervoer van brandstoffen. Vorig jaar werd er zo'n 3 miljoen ton aan Russische brandstoffen overgeslagen, voornamelijk diesel. Dat is ongeveer 8 procent van alle vloeibare brandstoffen die via de Amsterdamse haven worden vervoerd. Volgens een woordvoerster slinkt het aandeel Russische olie op het totaal al enkele jaren.

Lees ook | Voorlopig akkoord voor olieboycot Rusland is geen deal

Gerelateerde artikelen