Economie24 jun '22 17:34Aangepast op 24 jun '22 18:18

KLM vreest voor voortbestaan netwerk door verplichte krimp Schiphol

Auteur: BNR Webredactie

Het besluit om Schiphol te laten krimpen maakt KLM onzeker. De luchtvaartmaatschappij vreest voor het voortbestaan van zijn netwerk, zoals het nu is. De grootste gebruiker van de luchthaven noemt het nieuwe voornemen in Den Haag 'dramatisch' en wijst erop dat de zogenoemde hubfunctie van zowel Schiphol als KLM sterk wordt ondermijnd.

Op dit moment vliegt KLM naar ruim 170 bestemmingen over de hele wereld, maar door de verplichte krimp zal dat aantal mogelijk minder worden. Hierdoor kunnen vluchten minder goed gevuld worden en wordt de operatie minder rendabel, redeneert de maatschappij in een reactie op de vrijdag naar buiten gekomen plannen.

Minder kleine toestellen

'Als KLM slots moet inleveren, dan zal zij van haar kleinste toestellen afstand moeten doen om zich vervolgens met haar grotere toestellen in een lagere frequentie meer op 'dikkere' Europese vervoersstromen te richten', stelt KLM in een verklaring. Andere bestemmingen verdwijnen dan waarschijnlijk uit het aanbod.

Lees ook | Kabinet zet mes in Schiphol: vliegbewegingen moeten met 10 procent omlaag

De maatschappij zegt ook overvallen te zijn door het plotse voornemen van de overheid om Schiphol fors te laten krimpen. Dat komt omdat de nieuwe plannen haaks zouden staan op wat eerder is gezegd in het regeerakkoord. KLM betreurt dat des te meer omdat de krimp de stikstofproblematiek in Nederland toch niet zou oplossen.

'Meer geluidsoverlast'

Ook denkt de maatschappij dat er door de maatregelen straks meer mensen te maken gaan krijgen met geluidsoverlast. Dat komt omdat met het besluit wordt teruggekeerd naar het oude stelsel om het geluid te meten. Een en ander zou betekenen dat de start- en landingsbanen met meer omwonenden, namelijk de Buitenveldert- en Zwanenburgbaan, dan vaker ingezet zullen worden.

Gerelateerde artikelen