Economie28 jun '22 13:05Aangepast op 28 jun '22 13:38

TUI: schade op Schiphol verhalen, twijfel over aanblijven Dick Benschop

Auteur: Mark van Harreveld

Reisorganisatie TUI zal de schade die het geleden heeft als gevolg van de chaos op Schiphol 'zeker proberen te deponeren bij de personen die hiervoor verantwoordelijk zijn. In dit geval Schiphol.' Dat zegt managing director Arjan Kers van TUI in BNR's Big Five. Volgens Kers kan een sectorbrede claim oplopen tot honderden miljoenen euro's. Verder gaan met een andere bestuurder dan Benschop? Kers: 'Dat zou een oplossing kunnen zijn.'

Topman Dick Benschop
Topman Dick Benschop (ANP / ANP / Evert Elzinga)

Door het grote aantal geannuleerde vluchten vanaf luchthaven Schiphol probeert reisorganisatie TUI zijn passagiers opnieuw te alloceren en van andere luchthavens te laten vertrekken. 'Gedeeltelijk vanuit Rotterdam, gedeeltelijk vanuit Luik, het grootste gedeelte van al onze passagiers zal nog steeds vanuit Amsterdam vertrekken.'

Dat er schade is, lijkt Kers evident, ook op wie die verhaald zal moeten worden. 'Het zwarte scenario is dat je natuurlijk opnieuw keihard geraakt wordt en orthodoxe maatregelen moet nemen om in ieder geval de vakantieganger op vakantie te sturen. Maar dat daar wel heel veel schade aan vastzit. En die zullen we zeker in kaart gaan brengen, daar zijn we mee bezig. Die schade zullen we zeker proberen te deponeren bij de personen die hiervoor verantwoordelijk zijn. In dit geval Schiphol'.

Lees ook | Transavia schrapt 240 vluchten vanaf Schiphol in juli en augustus

Exacte bedragen kan Kers nog niet noemen, maar het beloopt in de honderden miljoenen. 'Als je spreekt over de hele sector, dan kan dat oplopen tot honderden miljoenen, we spreken niet over tientallen. We spreken over enorme aantallen van passagiers, niet alleen voor TUI, maar ook voor alle andere luchtvaartmaatschappijen'. Kers wijst niet alleen op de geleden imagoschade, maar ook op die van de passagiers.

Gevraagd of luchthaven Schiphol de boosdoener is, zegt Kers dat 'dat wel de conclusie kan zijn. Ik kreeg de tweede zaterdag van de meivakantie een telefoontje van Dick Benschop die zei: 'Ik zal maar niet vragen hoe het met je gaat'. Die gaf zelf ook toe dat ze een behoorlijke inschattingsfout hebben gemaakt'.

Lees ook | Rotterdam Airport heeft deze zomer geen ruimte meer voor extra vluchten

Over de schutting

'We zijn regelmatig in contact geweest met Schiphol, we hebben de cijfers aangeleverd die ze nodig hebben om een inschatting te maken en er is gewoon veel te laat gereageerd. Dat heeft hij (Dick Benschop, red.) wel op een bepaald moment erkend, maar nu worden wij als sector zwaar geraakt door deze beslissingen. Ik vind dat als je een fout maakt, dat helemaal geen probleem is. Dat kunnen we allemaal, maar het is wél belangrijk dat je het dan ook toegeeft en probeert gezamenlijk te compenseren. In dit geval wordt het over de schutting heen gegooid'.

Gevraagd of Schiphol-topman Dick Benschop niet te veel kardinale fouten op rij heeft gemaakt zegt Kers: 'Dat is de vraag die je zou kunnen stellen. Ik denk dat je zelf daar een conclusie zou moeten trekken en ik denk dat er al genoeg kritiek is geweest op zijn handelen. Aan de andere klant denk ik dat het zeker nu ook gedeeltelijk bij de overheid ligt om daar beslissingen te nemen. De overheid heeft ook op een bepaald moment als aandeelhouder 95 procent enige inspraak over het beleid, maar ook over een aantal beslissingen'.

Lees ook | KLM vreest voor voortbestaan netwerk door verplichte krimp Schiphol

Of we afscheid moeten nemen van Dick Benschop laat Kers 'over aan de minister, maar ik denk dat de overheid nu wel een taak heeft om ook in te grijpen als het gaat om een aantal voorwaarden of ideeën die we hebben aangedragen.'

Op de vraag of hij denkt dat Benschop op dit moment de juiste man op de juiste plek is, zegt Kers: 'Ik denk dat je op dit moment als crisismanager met de poten in de modder moet staan en wat minder bestuurder moet zijn'. Gevraagd ten slotte of de vele noodzakelijke slagen gemaakt kunnen worden met Benschop 'aan tafel' of dat dat met een ander beter kan gaan zegt Kers dat dat 'een oplossing zou kunnen zijn'.

Gerelateerde artikelen