Economie20 jul '22 08:18Aangepast op 20 jul '22 10:11

Consumentenvertrouwen naar nieuw dieptepunt

Auteur: Mark van Harreveld

Het vertrouwen van de Nederlandse consument heeft opnieuw een dieptepunt bereikt. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het pessimisme heeft met name betrekking op de economie. 'De verzwakking van het vertrouwen is in lijn met de oplopende inflatie', zegt BNR's huiseconoom Han de Jong.

(Flickr / Marcel Oosterwijk)

'Je ziet bij het inflatiebeeld dat inflatie aanvankelijk alleen optreedt bij energie en brandstoffen, maar dat die steeds zichtbaarder is in de dagelijkse boodschappen. Daar bovenop komt de oorlog'. Bijna acht op de tien personen die het CBS ondervroeg merkte dat de prijzen het afgelopen jaar sterk zijn gestegen.

Meer bestedingen

Volgens het CBS besteedden Nederlandse huishoudens in mei 7,3 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Die extra uitgaven gingen vooral naar diensten, zoals de kapper of een bezoek aan bijvoorbeeld het restaurant of voetbalstadion. Volgens De Jong een gevolg van de coronapandemie. 'De consumptieve bestedingen blijven hoog, de groei was in mei 7 procent dus dat is een behoorlijke groei. Al was de maanden ervoor de stijging 12 procent, dus die loopt wel terug. Dat komt omdat we weer in volledige vrijheid leven'. Ook hebben vermogende mensen veel gespaard en 'het lijkt erop dat mensen spaarpotten gebruiken om hun bestedingen op peil te houden, daar komt een eind aan natuurlijk.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen