Economie20 jul '22 08:30

Kwartaalcijfers ASML, AkzoNobel en Volvo

Auteurs: BNR Webredactie en ANP

ASML heeft in het tweede kwartaal meer chipmachines verkocht dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Dat leidde tot een hogere omzet en winst voor de wereldleider op het gebied van lithografiemachines. Maar tegelijkertijd verlaagde ASML de verwachtingen voor de omzetgroei voor het hele jaar. De chiptekorten die veel sectoren al langer dwarszitten, hebben ook gevolgen voor ASML dat daardoor niet zo snel chipmachines kan bouwen als het zou willen.

De Amsterdamse effectenbeurs aan het Beursplein 5 in Amsterdam
De Amsterdamse effectenbeurs aan het Beursplein 5 in Amsterdam (ANP / Kim van Dam)

ASML:winst en omzetgroei

In totaal verkocht ASML van april tot en met juni 83 nieuwe en acht tweedehands chipmachines. In het eerste kwartaal ging het nog om 59 nieuwe en drie gebruikte. Dat leidde tot een omzet die steeg van 3,5 miljard euro in het eerste kwartaal tot 5,4 miljard euro in de tweede periode. Onder de streep hield ASML 1,4 miljard euro over, ruim het dubbele van begin dit jaar.

Tegelijkertijd gaat ASML dus uit van een omzetgroei van 10 procent dit jaar, terwijl het bedrijf eerder dacht aan een toename met 20 procent. Het bedrag dat ASML ophaalt met chipmachines die dit jaar verkocht worden maar volgend jaar pas in de boeken terechtkomen, neemt daardoor toe. Dat was 1 miljard euro, maar groeit naar 2,8 miljard euro. Bij dergelijke 'snelle leveringen' gaat de machine van ASML eerder naar de klant toe en worden de laatste tests op locatie gedaan.

Topman Peter Weenink ziet dat sommige klanten minder investeren omdat de consumentenbestedingen onder druk staan. Toch blijft de vraag naar chipmachines van ASML hoog omdat er veel vraag is naar chips vanuit de autosector, voor snelle computers, maar ook voor de vergroening van de economie.

AkzoNobel: last van Chinese lockdowns

Verfconcern AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal duidelijk last gehad van lockdowns in China. Daarnaast begonnen doe-het-zelfzaken in Europa hun voorraden verf af te bouwen, waardoor ze minder nieuwe blikken van merken als Sikkens of Flexa inkochten.

Door de zwakke vraag daalde de hoeveelheid verf en coatings die het van oorsprong Nederlandse concern kon verkopen. De omzet steeg desondanks met 14 procent tot net geen 2,9 miljard euro, maar dat kwam door de prijsverhogingen waarmee het bedrijf de gestegen kosten voor grondstoffen heeft doorberekend. Onder de streep bleef een nettowinst van 106 miljoen euro staan, tegenover 261 miljoen euro een jaar eerder.

De winstdaling komt niet als een verrassing. In juni waarschuwde AkzoNobel al dat de zeer strenge coronamaatregelen in Chinese steden de verkoop van decoratieve verven en coatings zou raken, wat een hap van tientallen miljoenen euro's uit het bedrijfsresultaat zou nemen.

In Europese bouwmarkten speelde mee dat tijdens de coronalockdowns nog veel mensen aan het klussen sloegen, maar na de heropening van veel delen van de maatschappij minder snel de kwast ter hand nemen. Dit terwijl doe-het-zelfzaken begin dit jaar 'enthousiast' hadden ingekocht in aanloop naar een nieuw klusseizoen. Ondertussen dreigt verf alleen maar duurder te worden. In het afgelopen kwartaal stegen de prijzen bij AkzoNobel met 16 procent. Het concern zegt de gestegen kosten voor bijvoorbeeld olie en het vervoer blijvend op te vangen via het prijskaartje. Wel denkt topman Thierry Vanlancker dat de kostenstijgingen in hevigheid zullen afnemen.

Hij benadrukt tegelijkertijd dat hogere prijzen klanten nog niet hebben afgeschrikt, omdat concurrenten hetzelfde moeten doen. 'Dat zien we ook in gesprekken met onze verkooppartners. We horen bovendien dat er amper interesse is in huismerken voor verf, terwijl wij in de Benelux juist marktaandeel hebben gewonnen.'

Vanlancker ging desgevraagd ook in op de gevolgen van een hevigere gascrisis voor het verfconcern. Die zijn relatief klein, omdat AkzoNobel volgens hem niet zoveel energie slurpt als andere industriebedrijven en bovendien veel hernieuwbare energie gebruikt. En als Rusland de gaskraan dichtdraait zal dat vooral in Europa voor problemen zorgen, terwijl AkzoNobel wereldwijd opereert. Wel zal een economische crisis de vraag raken. 'Maar dat geldt voor welk bedrijf dan ook', aldus de topman.

Volvo: meeliften op succes Polestar

De Zweedse autoproducent Volvo heeft in het tweede kwartaal de winst flink opgevoerd. Het bedrijf verdiende onder meer goed aan de beursgang van zusterbedrijf Polestar, dat alleen elektrische auto's maakt. Volvo was de grootste aandeelhouder in Polestar.

Volvo verkocht in de maanden april tot en met juni 143.000 auto's, een daling van 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat kwam onder meer door chiptekorten en verdere problemen in de leveringsketen, veroorzaakt door bijvoorbeeld de lockdowns in China. De omzet daalde evenwel maar 2 procent omdat Volvo net als veel andere autobedrijven meer duurdere uitvoeringen en modellen verkocht.

Die opbrengsten kwamen uit op 71,3 miljard Zweedse kroon, omgerekend 6,8 miljard euro. Daaruit hield Volvo een winst van omgerekend zo'n 860 miljoen euro's over.

Volvo ziet sinds vorige maand overigens de problematische situatie in de leveringsketen verbeteren. Als die doorzet denkt Volvo de komende maanden steeds betere resultaten te kunnen overleggen en dit jaar ook meer auto's te kunnen produceren dan vorig jaar. De autoverkopen komen waarschijnlijk ongeveer gelijk uit omdat geproduceerde auto's niet direct afgeleverd zijn en als verkopen de boeken in kunnen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen