Economie21 jul '22 13:58

Sligro: 'Ruimschoots beter dan de markt'

Auteur: Mark van Harreveld

Groothandelaar Sligro laat in het tweede kwartaal goede cijfers en verder herstel van de coronacrisis zien. Sligro's klanten zoals cafés, restaurants, nachtclubs en pretparken zagen de klantaantallen weer toenemen en daar profiteerde het groothandelsbedrijf van. 'Beide', antwoordt topman Koen Slippens op de vraag of de resultaten dit jaar veel beter zijn of dat het vorige jaar geen goede graadmeter is.

(Flickr / Joost J Bakker)

'Het afgelopen jaar zaten we een groot deel van het eerste halfjaar in Covid en in lockdown en dat drukte onze omzet enorm. Los daarvan hebben we gewoon hele goede resultaten geboekt, hebben we mooie nieuwe klanten binnengehaald en zijn onze bestaande klanten succesvol. We doen het ruimschoots beter dan de markt.'

Ondanks het goede resultaat noemt Slippens de stijgende kosten pittig. Ook Sligro had te maken met gestegen prijzen voor energie en ook voor het voedsel dat de groothandel verkoopt. Het bedrijf probeerde prijsverhogingen op te vangen door de eigen efficiency te verbeteren, maar moest toch een deel van de kosten aan de klanten doorberekenen.

Uitdagingen

Als andere uitdagingen noemt Slippens de krapte in op de arbeidsmarkt en de huidige wereldwijde toeleveringsketen die van slag is. 'Hoe haal je genoeg vrachtwagenchauffeurs in huis, hoe zorg je dat je de handel uit Azië tijdig in Nederland hebt? Het is meer dan ooit belangrijk ervoor te zorgen dat je een aantrekkelijke werkgever bent met een goede sfeer en goede doorontwikkelmogelijkheden.'

Wat Sligro nog meer doet om logistieke klappen op te vangen? 'We hebben meer voorraden aangelegd, dan kun je een stuk van de krapte in de eigen buffer opvangen.' Hoe de rest van het jaar eruit gaat zien? Dat is ook voor Slippens 'koffiedik kijken' al zegt hij te denken dat de piek wel bereikt is. 'We denken dat er een afvlakking van de doorstijging komt, je ziet dat er wat rust komt, maar ook wij weten niet wat er in Oekraïne gaat gebeuren.'

De Cijfers

In Nederland nam de omzet in de eerste zes maanden met ongeveer een derde toe tot ruim 1 miljard euro, waar dat een jaar eerder 719 miljoen euro was. Vooral in de bezorging was er veel groei. Ook in België kwam er zo'n derde omzet bij, tot 103 miljoen euro. Een daling in de afzet van rookwaren drukte wat op de winstmarge. En ook was Sligro meer kwijt aan zijn personeel en logistiek, onder meer door hogere dieselprijzen en de inzet van buitenlandse chauffeurs, die bovendien in hotels moesten worden ondergebracht. Desondanks kon er een nettowinst van 23 miljoen euro de boeken in. Een jaar eerder was dat nog een verlies van 7 miljoen euro.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen