Economie26 jul '22 10:23Aangepast op 26 jul '22 11:31

Omzet Unilever groeit door prijsstijgingen

Auteur: Mark van Harreveld

De omzet van Unilever is in het tweede kwartaal van dit jaar sterker gestegen dan werd verwacht. De omzet steeg op jaarbasis van 13,5 naar 15,8 miljard euro. Unilever verhoogde weliswaar de prijzen door de hogere kosten voor ingrediënten van levensmiddelen- en verzorgingsproducten, maar de nettowinst bleef grotendeels op peil. 'We betalen meer, maar we zijn twee procent minder gaan kopen', zegt beursanalist Corné van Zeijl van Actiam Vermogensbeheer.

Unilever in het Finse Helsinki
Unilever in het Finse Helsinki (Flickr / Sean Biehle)

De mooie cijfers verhullen namelijk niet dat Unilever echt last heeft van verstoorde leverantieketens en de gestegen prijzen van grondstoffen en energie. Volgens Van Zeijl zijn vooral de inkoopkosten van commodities gestegen, zoals thee en palmolie. 'Alles is duurder geworden. Ze hebben het eerste halfjaar voor 4,6 miljard extra kosten moeten maken, dat betekent een prijsverhoging en dat hebben ze flink gedaan. De prijzen zijn met 11 procent gestegen en daar komt de mooie omzetgroei vandaan'.

Lees ook | Topvrouw Faber: 'Unilever is grootste bedrijf India'

Meer betalen, minder kopen

In beauty stegen de prijzen met 11 procent, in de categorie huishoudelijke artikelen met 17 procent, voeding ten slotte steeg met 9 procent. Dat kan niet ongebreideld doorgaan, op een gegeven moment kan de consument die stijgingen immers niet meer betalen. Dat zal vooral in de emerging markets het geval zijn. Dat verklaart waarom Van Zeijl overal volumedalingen ziet. 'Ja we betalen meer, we zijn twee procent minder gaan kopen aan spullen'.

Volgens de analist denkt Unilever toch die prijsstijgingen verder te kunnen doorberekenen, maar moeten ze een dunne lijn bewandelen. 'Hun margeverwachting lag rond de 17 procent in het eerste halfjaar, dat gaat waarschijnlijk richting de 16 procent, ze denken dus niet alles te kunnen doorberekenen'.

De cijfers

De totale omzet in de eerste zes maanden kwam uit op 29,6 miljard euro, een toename van haast 15 procent. Daarbij profiteerde Unilever onder meer van de verkopen in dollars die relatief meer waard werden door de dalende eurokoers. Wisselkoersen waren goed voor ruim een derde van de omzetgroei.

Door de hogere inkoopprijzen daalde de winstmarge wel licht. Maar ondanks alles bleef de nettowinst grotendeels op peil. Die ging van 3,4 miljard euro in de eerste zes maanden van vorig jaar naar 3,2 miljard euro dit jaar. De operationele winst was dit jaar in het eerste halfjaar wel hoger dan vorig jaar. Het dividend bleef onveranderd op 42 cent per aandeel.

Gerelateerde artikelen