Economie1 aug '22 12:57

De risico's nemen toe voor de Nederlandse industrie

Auteur: Bram van Eijndhoven

De Nederlandse inkoopmanagersindex over de maand juli ziet er niet goed uit. Dat maakt Nevi, het kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management vanochtend bekend. De index daalde vorige maand naar 54,5 procent, de laagste waarde sinds november 2020.

'Een stand van boven de 50 duidt nog op groei ten opzichte van de vorige maand', legt sectoreconoom industrie van ABN AMRO Albert Jan Swart uit. 'Dus de stand van 54,5 duidt op groei, maar de dalende trend is zorgwekkend. We zien dat met name de vraag vanuit het buitenland snel afneemt. De index voor de nieuwe exportorders noteerde 50,4 afgelopen maand, en dat betekent dat de vraag bijna niet meer toeneemt. Je ziet dat het in de Eurozone, maar ook in Duitsland niet goed gaat met de industrie. Dat heeft ook weer effect op de vraag naar Nederlandse industriële producten.'

Lees ook | Productie bedrijven in gevaar door torenhoge gasprijs

Swart ziet dat mondiaal de hoge inflatie en energieprijzen zorgen voor hogere kosten voor industriële bedrijven. 'Onder andere in Duitsland, waar je veel energie-intensieve industrie hebt. En dat zijn ook branches die veel materialen toeleveren aan de maakindustrie. Bijvoorbeeld de chemische industrie en de staalindustrie leveren veel toe aan machinebouwers of de auto-industrie. Bedrijven proberen die prijsstijgingen natuurlijk door te prijzen aan hun afnemers, maar dat lijkt steeds minder goed te gaan. Want de vraag naar veel industriële producten is gewoon veel minder sterk.'

Positieve punten

Volgens Swart zijn er ook positieve punten te vinden. 'Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de vertraging van toelevering van onderdelen en materialen steeds minder toeneemt. En ik weet ook uit andere cijfers van S&P Global dat veel materialen weer beter beschikbaar komen. Dat zou heel positief kunnen zijn, want veel industriële bedrijven hebben nog flinke orderportefeuilles. Men kan die orders vaak niet afhandelen omdat de onderdelen er niet zijn. Als het dus mondiaal minder goed gaat met de industrie, kan ook de toelevering van onderdelen verbeteren omdat er minder vraag is. En dan kun je die orders alsnog produceren.'

Lees ook | Duitse vraag naar kolen zorgt voor dreigend tekort binnenvaartschepen op Rijn

Hoewel het mogelijk is dat de toeleveringsketens zich verder gaan herstellen, ziet Swart nog wel enkele belangrijke risico's. 'Ten eerste is corona nog steeds niet weg, bijvoorbeeld in China. En daarnaast de energiecrisis. Wij verwachten nog wel twee winters zeer hoge energieprijzen, en de gasmarkt prijst dat ook in. Zolang die energie heel duur is, is de hoge inflatie ook een probleem voor de industrie. En het is ook een risico voor toeleveringsketens, we zien nu toelevering voor staal, chemicaliën en elektronica verbeteren. Maar als de Duitse industrie op rantsoen moet, waar heel nadrukkelijk over wordt gesproken in Duitsland, kan het zomaar zijn dat chemicaliën, chemische producten en staal vanaf het najaar veel minder goed beschikbaar komen.'

Mammoet Nederland in Schiedam.
Mammoet Nederland in Schiedam. (ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten)

Gerelateerde artikelen