Economie16 aug '22 05:50Aangepast op 16 aug '22 08:08

Inflatie zorgt voor omzetstijging bij winkels, ondanks minder verkopen

Auteurs: ANP en BNR Webredactie

Winkels hebben in het tweede kwartaal minder verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. Door doorgevoerde prijsverhogingen leverden de verkochte producten wel meer op, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en witgoed wisten minder producten te slijten. In die sectoren gingen 9 tot 13 procent minder producten over de toonbank.

Winkels hebben in het tweede kwartaal minder verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden.
Winkels hebben in het tweede kwartaal minder verkocht dan in dezelfde periode een jaar geleden. (ANP / Hans van Rhoon)

Onlinewinkels kregen te maken met een nog hardere daling en zagen ondanks hogere verkoopprijzen de omzet zo'n 10 procent lager uitvallen. Tussen april en juni waren fysieke winkels weer volop open nadat een jaar eerder nog meer coronabeperkingen golden. Die zorgden voor meer onlinebestellingen.

Lees ook | Meeste bedrijven kunnen prijsstijgingen amper doorberekenen

Grote omzetstijgingen voor kledingwinkels

Kleding- en schoenenwinkels lijken nog aan de neergang te ontsnappen. Zij boekten volgens het CBS 'grote omzetstijgingen'. Voedsel werd ruim 5 procent minder verkocht, een neergang die werd gevoeld van supermarkten tot speciaalzaken zoals slagerijen. Wel leverden de verkopen door hoge prijzen bijna 3 procent meer op. Over alle winkels gezien nam het volume verkochte producten met ruim 3 procent af. De omzet steeg juist met ruim 3 procent.

Winkeliers zijn pessimistischer over de economische situatie dan ze de afgelopen twee jaar zijn geweest. 15 procent verwacht de komende drie maanden een verslechtering. Ook blijven de detailhandelaren zich zorgen maken over personeelstekorten. 41 procent gaf dit aan het begin van het derde kwartaal aan als belangrijkste belemmering voor de bedrijfsvoering. Dat is een verdubbeling ten opzichte van begin dit jaar.

Coronasteun terugbetalen gaat bedrijven de kop kosten

Jan Meerman, directeur van InRetail, de brancheorganisatie voor non-food retail, maakt zich ook zorgen over de toekomst. Per oktober moeten bedrijven beginnen met het terugbetalen van de coronasteun die er was. De verwachting is dat daardoor bedrijven zullen omvallen, zegt Meerman. 'We hebben een klein beetje vet erbij gekregen na het eerste jaar, maar vanaf 1 oktober moet er terugbetaald worden. De overheid heeft daar niet heel veel speling gegeven, behalve als er bijzondere omstandigheden zijn. Daarvoor moet je liquiditeit hebben. Het zal misschien niet direct tot faillissementen komen, maar ondernemers zullen zich wel afvragen of ze nog door willen gaan.'

InRetail berekende dat dat tien- tot vijftien procent van de bedrijven in hun sector de kop zal kosten. 'Het speelt in de kleinere plaatsen wat minder, maar in de grotere plaatsen zal er een grotere shake-out plaatsvinden. Toch zal het om meer vrijwillige sluitingen dan faillissementen gaan', aldus Meerman.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen