Economie8 sep '22 10:43

'Transportbedrijven moeten alert zijn'

Auteur: BNR Webredactie

De Nederlandse transportsector beleefde een goed tweede kwartaal met een omzet die ruim 30 procent hoger lag dan in het jaar ervoor. Dat meldt het CBS. De explosieve groei is welkom na een lange tijd onzekerheid door de coronapandemie. Maar de hoge inflatie brengt ook onzekerheid met zich mee. 'Logistieke en transportbedrijven moeten alert zijn', zegt sectorbanker Transport en Logistiek Bart Banning van ABN Amro.

'Logistieke en transportbedrijven moeten alert zijn'
'Logistieke en transportbedrijven moeten alert zijn' (ANP / Laurens van Putten)

Maar voor nu zijn de cijfers goed, wat ook weer niet verbaast na een coronapandemie en een periode van verstoorde leveringsketens. 'Alle deelmarkten die het CBS publiceert zijn hoger dan het tweede kwartaal 2019 en ook het eerste kwartaal van 20202 toen de echte pandemie zijn intrede deed'.

Postdiensten blijven achter

De post- en koerierdiensten blijven echter achter. En ook dat is een corona-effect. 'Vorig jaar hadden we nog gedeeltelijke lockdowns waardoor we niet naar de winkel konden, toen zag je dat PostNL een record aantal pakketten afzette. PostNL zag begin dit jaar daar ook een duidelijke teruggang in omdat we weer naar de winkelstraat willen gaan'.

De luchtvaart is volgens Banning nog niet terug op het pre-Covidniveau. 'Er is wel een enorme inhaalslag gemaakt dit jaar'. In de luchtvaartsector ligt de omzet in het tweede kwartaal 124 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2021. Ook de dienstverlening die aan de luchtvaart gerelateerd is, heeft daar goed van geprofiteerd.

Donkere wolken

Ondanks de betere cijfers moet de transportsector wel in de gaten gehouden worden, denkt Banning. Economen houden immers sterk rekening met een recessie. 'De logistieke sector heeft tot en met het tweede kwartaal kostenstijgingen (door energie en personele krapte) nog wel goed kunnen doorrekenen naar de klanten'. Maar mogelijk is dit het omslagpunt, de logistieke sector heeft een belangrijke ketenpositie - nu al zijn er bedrijven die tijdelijk de deuren sluiten omdat ze de hoge energiekosten niet kunnen opbrengen.

'Dat is waar de sector last van zou kunnen krijgen. Transport- en logistieke bedrijven moeten alert blijven op wat er gaat gebeuren'.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen