Economie20 sep '22 14:51Aangepast op 27 sep '22 09:27

Niet alleen de Europese, maar de hele wereldeconomie stagneert

Auteur: BNR Webredactie

De Duitse producentenprijzen zijn nog nooit zo snel gestegen als afgelopen maand. Dat komt vooral door de stijging van energieprijzen. 'Dat geeft een grimmig beeld over wat voor verlichting we qua inflatie kunnen verwachten in de komende periode', zegt senior econoom bij ING Bert Colijn. 'Duitse prijzen stegen met 7,9 procent in augustus, en dat betekent dat de Duitsers hun borst nat kunnen maken voor de inflatie voor de tweede helft van het jaar. Dat is natuurlijk geen goed nieuws, en geeft aan dat inflatie zeker binnen Europa probleem nummer één blijft.'

Lees ook | 'Volgend jaar krimp Duitse economie'

In Duitsland stellen ze van alles in het werk om de pijn te verzachten. Zo worden er energiebedrijven genationaliseerd en steunpakketten van ongekende omvang aangekondigd, maar toch lukt het nog niet om de inflatie te beteugelen. 'Je ziet dat het zeker de focus van de Duitse regering heeft, want de Duitse economie lijdt hieronder', aldus Colijn. 'Het is een meer traditionele maakindustrie dan wij hebben, waar energie geslurpt wordt. Dat betekent dat je in Duitsland nu meer te maken hebt met bedrijven die het werk stilleggen vanwege de hoge kosten. Die zorg speelt al langer, de maakindustrie kwakkelt al een tijdje en de auto-industrie heeft langer problemen gehad, dus dit is in Duitsland echt top of mind momenteel.'

Lees ook | Akkoord over prijsplafond energie, maar wat komt er voor bedrijven?

Niet alleen de Duitse economie verkeert in zwaar weer, maar de 'bbp-indicator' van Bloomberg geeft aan dat de hele wereldeconomie momenteel vertraagt. 'De indicator komt vandaag op ongeveer nul uit, dat betekent dat de wereldeconomie stagneert. Het is dus niet alleen in Europa dat de economie aan het vertragen is vanwege de hoge energiedruk. We zien dat in China de economie maar matig van de zware lockdowns herstelt, met een kwakkelende vastgoedsector. Ook de Amerikaanse economie laat tekenen van zwakte zien, met name aan de kant van de huizenmarkt, vanwege de hoge rentes die we daar nu zien.'

Prinsjesdag

Hoe anders is de situatie in Nederland? Tijdens Prinsjesdag moet duidelijk worden hoe het prijsplafond voor de energierekening er precies uit komt te zien. De maatregel moet tussen de 5 en 15 miljard euro gaan kosten. 'Een prijsplafond is lastig in te voeren als je daarop moet begroten, want je weet natuurlijk niet wat de marktprijzen voor gas gaan doen. Die zijn nogal volatiel geweest de laatste tijd. Dus vandaar dat je met een hele brede schatting te maken krijgt van hoeveel dat uiteindelijk in de afrekening gaat worden.'

Lees ook | Oud-minister Hoogervorst: 'Ik vind het geen sterke miljoenennota'

De gasprijs bereikte gisteren het laagste punt in de afgelopen twee maanden. Toch is het volgens Colijn wel veilig om te zeggen dat het prijsplafond niet als mosterd na de maaltijd komt. 'We hebben nog steeds te maken met ontzettend hoge gasprijzen, als je dat vergelijkt met de periode voor de oorlog in Oekraïne. Je weet ook niet hoe de winter gaat uitpakken. Dat zijn echt factoren die ervoor zorgen dat we nog geen victorie kunnen kraaien.'

Looneis FNV

Naast de koopkrachtmaatregelen wordt zal er ook gekeken moeten worden naar werkomstandigheden. Het ledenparlement van vakbond FNV heeft gisteren ingestemd met de looneis en arbeidsvoorwaarden voor 2023. De grootste vakbond van het land pleit onder meer voor een automatische prijscompensatie in lonen en meer contracten voor onbepaalde tijd. 'Dat komt neer op een gigantisch hoge eis van een procent of 12 loonsverhoging. Je zal zien dat met de maatregelen die vandaag aangekondigd gaan worden, de werkgeversorganisaties gaan zeggen dat een groot deel van de inflatie al wordt gecorrigeerd. Dat zal het startschot zijn van die onderhandelingen.'

Lees ook | Ledenparlement FNV stemt in met vakbondseisen 2023

Volgens Colijn is er zeker ruimte om lonen harder te laten stijgen, maar is volledige looncompensatie risicovol. 'Dan kom je op de fameuze loon-prijsspiraal risico's uit. En alhoewel het bedrijfsleven winstgevend is geweest de afgelopen periode, krijgt ook het bedrijfsleven te maken met de hogere kosten. Een loonstijging van vijf procent zou wat dat betreft best reëel zijn om naartoe te gaan, wat al veel hoger is dan wat we de afgelopen tijd gewend waren.'

Nieuwe auto's en bussen in de auto-terminal van de haven van Duisburg
Nieuwe auto's en bussen in de auto-terminal van de haven van Duisburg (ANP)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen