Economie7 okt '22 08:00Aangepast op 7 okt '22 09:52

Consument holt door inflatie terug naar de discounter

Auteur: Ruben Eg

Discounters worden weer massaal bezocht nu de prijzen razendsnel stijgen door de historisch hoge inflatie. Met een marktaandeel van 16,3 procent zijn goedekope supermarkten als Aldi en Lidl helemaal terug op de positie van voor de uitbraak van het coronavirus, zo blijkt uit data van onderzoeksbureau IRI Worldwide.

(ANP RAMON VAN FLYMEN)

Tijdens de lockdowns wonnen de reguliere supermarkten als Albert Heijn en Jumbo opvallend veel terrein terug die ze in de jaren daarvoor waren verloren van discounters. Door de sluiting van de horeca, probeerden veel consumenten zich thuis wat meer te verwennen met luxeproducten. En daar wilden zij indertijd ook wat voor neerleggen, zo bleek uit de topomzetten die traditionele grootgrutters in de coronajaren draaiden.

Maar met het oplopen van de inflatie keren steeds meer consumenten de reguliere supermarkt nu weer de rug toe, om goedkopere boodschappen in te slaan bij de discounters. Met een naar 16,3 procent gegroeid marktaandeel veroverden deze goedkopere winkels in de afgelopen twee maanden hun in 2018 en 2019 gevestigde records van respectievelijk 16,4 en 16,2 procent terug.

Lees ook| Kredietverzekeraar Atradius verwacht golf aan faillissementen

In de coronajaren 2020 en 2021 liep het marktaandeel van supers als Aldi en Lidl nog sterk terug tot 15,6 en 15,7 procent, door de herwaardering bij klanten van de traditionele concurrenten als Albert Heijn en Jumbo. Pas nadat de inflatie begin dit jaar na de inval van Rusland in buurland Oekraïne langzaam begon op te lopen, keerden consumenten terug naar de goedkope supers.

Inflatie

In augustus en september, de maanden waarin de prijzen van consumentengoederen en -diensten met respectievelijk 12 en 14,5 procent de lucht in vlogen, steeg het marktaandeel van de goedkope supers door naar 16,3 procent. In de aanloop op de huidige historisch hoge inflatie was het marktaandeel van discounters al terug aan het komen naar de 16 procent van voor de coronacrisis.

De gemiddelde prijzen van voeding en dranken liggen volgens IRI in de supermarkt nu al 7,4 procent hoger dan vorig jaar. Er wordt 3,8 procent minder verkocht.

Lees ook | CBS: Inflatie stijgt naar ruim 14 procent

Veelzeggend is dat consumenten zich volgens de cijfers niet direct richten op aanbiedingen bij supermarkten. Het kopen van producten die tijdelijk in de aanbieding zijn blijkt dit jaar zelfs licht terug te lopen. In plaats van koopjes, kiezen consumenten juist structureel voor een lagere prijs door huismerken in hun winkelwagentje te laden. Het aandeel huismerken steeg de afgelopen negen maanden met 1,2 procentpunt naar 27,1 procent. Dat is het hoogste aandeel in zes jaar tijd.

Lees ook | Hogere lonen hebben geen invloed op nog hogere inflatie


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen