Economie21 okt '22 10:56

CBS: minder mensen kopen online na corona, los van tickets

Auteurs: ANP en BNR Webredactie

Nederlanders hebben dit jaar tot nu toe minder onlineaankopen gedaan dan in de eerste maanden van vorig jaar. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Zo werden er online minder spullen gekocht. Wel steeg het aantal verkochte digitale diensten en producten, zoals onlinekaartjes voor de bioscoop of een concert. Volgens het CBS kan dat komen doordat er geen coronamaatregelen van kracht zijn, in tegenstelling tot vorig jaar.

Nederlanders hebben dit jaar tot nu toe minder onlineaankopen gedaan dan in de eerste maanden van vorig jaar. Zo werden er online minder spullen gekocht.
Nederlanders hebben dit jaar tot nu toe minder onlineaankopen gedaan dan in de eerste maanden van vorig jaar. Zo werden er online minder spullen gekocht. (ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media)

In totaal gaf 74 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan dit jaar iets gekocht te hebben online, wat neerkomt op ongeveer 11,2 miljoen mensen. Vorig jaar was dat nog 77 procent. De afname schrijft het CBS toe aan de coronacrisis omdat mensen vorig jaar meer thuis zaten. Daardoor waren mensen sneller geneigd onlineaankopen te doen.

Ook de stijging in het aantal verkochte digitale producten komt volgens het statistiekbureau door het uitdoven van de coronacrisis. Zo golden er vorig jaar nog maatregelen voor de culturele sector. 8 procent van de Nederlanders gaf toen aan online een kaartje te hebben gekocht voor een evenement. Dit jaar ligt dat percentage op 34 procent.

Lees ook | Een derde bedrijven vroeg coronasteun

De meeste mensen deden enkel aankopen bij Nederlandse webshops. Het CBS ziet dat vooral 25- tot 45-jarigen onlineaankopen doen: 88 procent van die groep heeft dit jaar via internet iets gekocht. Van de 75-plussers kocht maar 34 procent iets online.

Groei online boodschappen

Directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org noemt de cijfers van het CBS ‘opvallend'. Volgens haar kent online boodschappen doen nog steeds een ‘gigantische groei'. ‘Ja, we gaan weer uiteten, maar het is niet zo dat de hele foodmarkt in elkaar zakt. We zijn met z'n allen gewend geraakt aan online eten bestellen. Daarin zien wij juist een lichte stijging. Dan gaat het niet zozeer om maaltijden bestellen, maar om boodschappen bestellen.’

Invloed inflatie

Hoe groot de invloed van de inflatie zal zijn op het online koopgedrag van consumenten, kunnen we volgens Ten Ham nog niet zeggen. ‘Daar is het te vroeg voor. (…) We gaan nu de feestdagen in en we hebben ook veel gespaard, dus we verwachten nog geen dramatische cijfers. We kunnen dat volgend jaar zeggen.’

Lees ook | Meer pinbetalingen dan vóór corona


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen