Economie25 okt '22 11:33

Zuinige consument zorgt voor overvolle pakhuizen

Auteur: Jorn Lucas

Laptops, kleding en gameapparatuur; opslagloodsen in Nederland blijken overvol te liggen. Uit onderzoek van het FD blijkt dat veel bedrijven het afgelopen jaar meer voorraad hebben aangelegd, maar geven consumenten als gevolg van stijgende inflatie en dalende koopkracht minder geld uit aan nieuwe spullen. 'Sommige loodsen hebben het over een bezettingsgraad van 99 procent.'

Naast de genoemde consumentenproducten gaat het om een breed scala aan producten, waaronder ook grondstoffen, halffabricaten en kleding. 'Bedrijven in de consumentenelektronica geven aan dat de omzet ruim 50 procent lager is uitgekomen, en dat zegt veel over de consumentenbestedingen', geeft journalist Pieter Lalkens van het FD aan.

Laptops, kleding en gameapparatuur; opslagloodsen in Nederland blijken overvol te liggen. Uit onderzoek van het FD blijkt dat veel bedrijven het afgelopen jaar meer voorraad hebben aangelegd, maar consumenten geven als gevolg van stijgende inflatie en dalende koopkracht minder geld uit aan nieuwe spullen.
Laptops, kleding en gameapparatuur; opslagloodsen in Nederland blijken overvol te liggen. Uit onderzoek van het FD blijkt dat veel bedrijven het afgelopen jaar meer voorraad hebben aangelegd, maar consumenten geven als gevolg van stijgende inflatie en dalende koopkracht minder geld uit aan nieuwe spullen. (ANP / ANP)

Post-pandemie

Volgens Lalkens is die dalende vraag een van de meerdere factoren die ertoe leiden dat de loodsen zo vol zitten. 'Tijdens de pandemie hadden veel bedrijven moeite om goederen te leveren. Enerzijds omdat de fabriek in China niet voldoende kon produceren, en anderzijds omdat de containerbedrijven weinig plek aan boord hadden. De vraag naar goederen was in die tijd heel hoog omdat mensen geld over hadden. Restaurantbezoek en vakanties waren niet mogelijk, een bank kopen of tuin inrichten kon wel, waardoor de logistieke ketens overspannen raakte.'

Lees ook | Zeescheepvaart boekt recordwinsten

Het gevolg is dat veel bedrijven niet meer werken volgens het just-in-time-principe met lage voorraden en weinig opslagkosten, maar in plaats daarvan dus juist veel opslag aanhouden. 'Alleen na de pandemie kwam de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de hoge inflatie waardoor de consument de hand op de knip houdt.'

Doorstroom levert geld op

Bijkomend probleem is dat het aanhouden van voorraad veel geld kost. 'Verffabrikant AkzoNobel gaf in de kwartaalcijfers vorige week ook aan veel geld kwijt te zijn aan de opslag', zegt Lalkens. Echter, opslagbedrijven moeten nu vaak nee verkopen wanneer er een nieuw verzoek om opslag binnenkomt. En deze bedrijven verdienen juist geld met de doorstroom van goederen. 'Als de goederen de loods weer verlaten, moeten de producten in kleinere dozen worden gedaan en etiketten worden geplakt. Dat hebben ze nu allemaal niet.' Extra opslagruimte is volgens Lalkens nu niet logisch omdat het economische klimaat daarvoor nu niet gunstig is.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen