Economie25 okt '22 16:45

'Huismerken zijn gemiddeld vijftig procent goedkoper dan A-merken'

Auteur: Remy Kock

Huismerken in supermarkten zijn gemiddeld vijftig procent goedkoper dan A-merken, zo heeft de Consumentenbond berekend. En dat is een groot verschil ten opzichte van vier jaar geleden, toen huismerken 'maar' veertig procent goedkoper waren.

Geld besparen? Huismerken zijn tot vijftig procent goedkoper dan A-merken, zo stelt de Consumentenbond.
Geld besparen? Huismerken zijn tot vijftig procent goedkoper dan A-merken, zo stelt de Consumentenbond. (ROBIN UTRECHT)

Het lijkt er dus op dat overstappen op huismerken een aanzienlijke slok op de borrel kan schelen, maar waarom is dat verschil gegroeid? Volgens Joyce Donat van de Consumentenbond is de inflatie daarin de grote boosdoener. 'Supermarkten willen consumenten trekken en laten zien tóch goedkoop te zijn, dus hebben ze lage prijzen voor hun huismerken ingesteld', aldus Donat. 'Ook zien we dat veel supermarkten - die zowel een huismerk als een budgetmerk hadden - die merken in elkaar schuiven. Die worden dan nét even wat lager dan voorheen in prijs.'

Lees ook | Consument holt door inflatie terug naar de discounter

De grootste verschillen tussen de huismerkproducten en de A-merkproducten zijn te vinden in de schoonmaakmiddelen, de wasmiddelen, verzorgingsproducten, koffie en frisdrank. 'Een verschil van 70 procent is daarin zeer gangbaar', zegt Donat.

Dirk de goedkoopste, Spar de duurste

Op basis van 100 ingekochte producten heeft de Consumentenbond geconcludeerd dat supermarktketen Dirk de goedkoopste supermarkt van Nederland is. 'Zij hebben de goedkoopste producten in huis, terwijl Spar de duurste heeft.' Volgens Donat heeft dat met name te maken met het formaat van het Spar-concern. 'Het is een kleine supermarkt met veel A-merken en weinig budgetmerken, dus die zijn duurder.'

Lees ook | Lege schappen dreigen als supermarkten er met fabrikanten niet uitkomen

Daarin is wel een opvallend fenomeen uit te destilleren: Dirk verslaat daarmee de zogeheten budgetsupermarkten als Aldi en Lidl. Die zijn dus níet de goedkoopste. 'Sterker nog, de Aldi is net zo duur als de Albert Heijn. Mits je alleen de basisproducten in de laagste prijscategorie koopt, en dat is opvallend. Maar het is wél goed nieuws voor de mensen die geen budgetsupermarkt in de buurt hebben.'

Gemiddelde

Het onderzoek is uitgegaan van een gemiddelde, en heeft dus niet gekeken naar mogelijke aanbiedingen, zo geeft Donat ruiterlijk toe. 'Het is wel zo dat ook áls een A-merk in de aanbieding is, het meestal duurder is dan de budgetmerken. Dat kan ook haast niet anders, want anders zou een A-merk in de aanbieding 80 procent goedkoper moeten zijn. Dat soort verschillen hebben we wel gezien.'

Donat heeft dan ook nog een laatste tip voor mensen die verknocht zijn aan bepaalde A-merken: 'Let goed op, want ze zijn vaak in de aanbieding. En dat gebeurt bij de budgetmerken dan weer niet.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen