
Volg de laatste ontwikkelingen in Oekraïne hier in ons liveblog
Naar verwachting gaat de boycot op Russische olie later dit jaar van kracht. En daarmee komt er ook een verbod op de import van Russische diesel. Nederland is een grote afnemer van Russische diesel, nu al importeren we dure diesel uit andere landen. zegt Klok. 'De voorraden zijn uiterst grillig momenteel en totaal onvoorspelbaar', zegt Klok die overigens niet denkt dat de schaarste zal optreden bij de grotere merken als Shell en Texaco. Maar mogelijk wel bij de lokale, vaak goedkopere pompstations met merkloze brandstoffen.
Lees ook | Onderzoek: accijnsverlaging benzine levert Rusland méér geld op
Het is volgens Klok vooral een logistiek probleem. 'Tweederde van onze olieproducten komen uit Rusland. We moeten nu dus diesel uit andere delen van de wereld halen, en de vraag is vervolgens hoe we die bij onze tankstations krijgen. Dat is een hele operatie.'
Dupe
'De automobilist in Nederland is de dupe. Mensen met een dieselauto betalen al veel meer wegenbelasting dan benzinerijders en nu is de brandstof ook nog fors duurder dan benzine. Het loont niet meer om diesel te rijden', zegt Klok. De landelijke adviesprijs voor een liter bedraagt nu 2,26 euro, zo'n 50 cent meer dan een jaar geleden. 'Als het kabinet niet eerder dit jaar een accijnsverlaging had doorgevoerd zou de prijs voor een liter diesel nu 2,40 euro zijn, een absoluut record', zegt Klok.
Lees ook | Voor Rusland is haast geboden bij het omgooien van de olie-export
Een onverwachte tegenvaller is ook de energiecrisis. Door de hoge gasprijzen wordt diesel steeds vaker ingezet als alternatief van aardgas, zegt Klok. 'We zien in omringende landen dat ze diesel gebruiken om te stoken, in plaats van gas. Daar gaat nu dus ook een groot deel van de dieselproducten naartoe.'